7/1 ΟΣΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ.
-Τὸ
θεϊκὸ Λυχνάρι.-
Στὸν ἐπίλεκτο Χορὸ τῶν
Ὁσίων καθεδρικὴ θέση κατέχει ὁ Πρόδρομος τῆς παρουσίας τοῦ Χριστοῦ, τὸ λυχνάρι
τοῦ Θείου Φωτός, ὁ εὔγλωττος προάγγελος τοῦ ἐρχομοῦ τοῦ Κυρίου, ὁ ΙΩΑΝΝΗΣ.
Σκεῦος ἐκλογῆς τοῦ
Θεοῦ, καρπὸς ἔνθερμων προσευχῶν τῶν ἄτεκνων θεοσεβῶν γονέων του ὁ Ἰωάννης,
ἔρχεται τὴν κατάλληλη ὥρα. Ἄγγελος μεταφέρει τὸ χαρμόσυνο μήνυμα τοῦ ἐρχομοῦ
του στὸν πατέρα του Ζαχαρία καὶ καθορίζει τ' ὄνομά του. «Μὴ φόβου, Ζαχαρία,
διότι εἰσακούσθη ἡ δέησίς σου, καὶ ἡ γυνή σου Ἐλισάβετ γεννήσει υἱὸν σοί, καὶ
καλέσεις τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰωάννην» (Λουκ. α΄, 13).
Εἶναι ἐκεῖνος, ποὺ
ἀναδεικνύεται μέγας ἐνώπιον τοῦ Κυρίου, ποὺ χαριτώνεται ὄντας στὰ μητρικὰ
σπλάχνα. «...Ἔσται γὰρ μέγας ἐνώπιον τοῦ Κυρίου,... καὶ Πνεύματος Ἁγίου
πλησθήσεται ἔτι ἐκ κοιλίας μητρὸς αὐτοῦ» (Λουκ. α΄, 15) προλέγει ὁ θεόσταλτος Ἄγγελος.
Εἶναι ὁ ἀπεσταλμένος
φλογερὸς κήρυκας τῆς μετανοίας τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ. «καὶ πολλοὺς τῶν υἱῶν Ἰσραὴλ
ἐπιστρέψει ἐπὶ Κύριον τὸν Θεὸν αὐτῶν» (Λουκ. α΄, 16) δηλώνει ὁ Ἄγγελος.
Εἶναι ἐκεῖνος, ποὺ
προετοιμάζει τὴν ὁδόν τοῦ Κυρίου, «καὶ
αὐτὸς προελεύσεται ἐνώπιον αὐτοῦ... ἑτοιμᾶσαι Κυρίω λαὸν κατεσκευασμένον»
(Λουκ. α΄, 17) εἶναι οἱ λόγοι τοῦ
Ἀγγέλου πρὸς τὸν ἔκπλαγο Ζαχαρία.
Ὁ Ἰωάννης ἐνδοξότερος
τῶν Προφητῶν, ἀφοῦ προαναγγέλλει τὸν Κύριο μὲ σκιρτήματα χαρᾶς καὶ ἀγαλλίασης,
ἀφοῦ θεολογεῖ περίτρανα ἔμβρυο ἕξι μηνῶν. «Καὶ ἐγένετο ὡς ἤκουσεν ἡ Ἐλισάβετ
τὸν ἀσπασμὸν τῆς Μαρίας, ἐσκίρτησε τὸ βρέφος ἐν τῆ κοιλία αὐτῆς καὶ ἐπλήσθη
Πνεύματος Ἁγίου ἡ Ἐλισάβετ καὶ ἀνεφώνησε φωνὴ μεγάλη καὶ εἶπεν
εὐλογημένη σὺ ἐν γυναιξὶ καὶ εὐλογημένος ὁ καρπὸς τῆς κοιλίας σου· καὶ πόθεν
μοὶ τοῦτο ἵνα ἔλθη ἡ μήτηρ τοῦ Κυρίου μου πρὸς με; ἰδοὺ γὰρ ὡς ἐγένετο ἡ φωνὴ
τοῦ ἀσπασμοῦ σου εἰς τὰ ὦτά μου, ἐσκίρτησε τὸ βρέφος ἐν ἀγαλλιάσει ἐν τῆ
κοιλία μου» (Λουκ. α΄ 41-44).
Ὁ Ἰωάννης μὲ τὴ
γέννησή του καταλύει τὴ μητρική στειρότητα, γίνεται πρόξενος θαυματουργικῆς
θεϊκῆς ἐπέμβασης καὶ χαροποιεῖ εὐφρόσυνα γονεῖς καὶ συγγενεῖς. Ἡ γέννησή του
ὁριοθετεῖ τὴν Π. Διαθήκη, ἐπισφραγίζει τὸ Χορὸ τῶν Προφητῶν, ἀναδεικνύεται ἡ
κορωνίδα τῶν θεόσταλτων ἀνδρῶν. «Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, οὐκ ἐγήγερται ἐν γεννητοῖς
γυναικῶν μείζων Ἰωάννου τοῦ Βαπτιστοῦ» (Ματθ. ια΄ 11) δηλώνει κατηγορηματικὰ ὁ
Κύριος.
Σωματικὰ αὐξάνεται. Ψυχικὰ ἰσχυροποιεῖται.Τὸ Ἅγιο
Πνεῦμα φωτίζει καὶ κατευθύνει τὰ βήματά του.
Ὁ Ἰωάννης ἀπεσταλμένος
τοῦ Θεοῦ, μὲ εἰδικὴ ἀποστολὴ ἔμπιστη, προετοιμάζεται γιὰ τὸ ὑψηλὸ ὑπούργημα. Ἡ
ἔρημος τὸ Πανεπιστήμιο, ποὺ φοιτᾶ. Ἡ σιωπὴ καὶ ἡ προσευχὴ τροφή του. Ἡ ἀγάπη
καὶ ἡ ταπείνωση ἄσκησή του. Ἡ νηστεία καὶ ἡ ἀγρυπνία, ἡ κακοπάθεια καὶ ἡ
χαμαικοιτία, μέσα ὑποδούλωσης τῆς σάρκας.
Τὸ πνεῦμα κυριαρχεῖ. Ἡ
ψυχή ἀποκαθαίρεται. Ἡ πίστη θεριεύει. Ἡ καρδιὰ φλογίζεται. Τὸ εἶναι πυρακτώνεται.
Θεῖες ἐλλάμψεις δέχεται. Ἔνσαρκος Ἄγγελος καθίσταται. Ἀστέρι νοητὸ διαφαίνεται.
Πρωτοπόρος τῶν Μοναχῶν ἀναγνωρίζεται. Ἴνδαλμά τους θεωρεῖται. Πάνοπλος
στρατιώτης τοῦ Οὐρανίου Βασιλιᾶ εἶναι.
Κι ἡ ὥρα τῆς
ἐγκατάλειψης τοῦ «Θαβώρ» φθάνει. Ἡ παρουσία του στὸν κόσμο ἀπαραίτητη. Ἡ
ἐπικοίνωνία του μὲ τὸ λαὸ τοῦ Θεοῦ ἐπιτακτική. Καὶ ἡ ἀναχώρηση ἄμεση.
Τὸ ΄΄θεϊκὸ λυχνάρι΄΄
βρίσκεται ἀνάμεσα στοὺς ἀνθρώπους καὶ ρίχνει φῶς καὶ διαλύει τὴν ἄγνοια καὶ
στηρίζει τὴν ἀμφιβολία καὶ δυναμώνει τὴν πίστη. Ἡ προσωπικότητά του δυναμικὴ
γίνεται πόλος ἕλξης ἀναρίθμητων ψυχῶν. Διαπρύσιος κήρυκας τῆς μετανοίας
γίνεται. Προσκλητήριο μήνυμα, ἀντίδοτο σωτηρίας εἰς τὸ διηνεκές, στέλνει.«Μετανοεῖτε
ἤγγικε γὰρ ἡ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν» (Ματθ. γ΄,2) βροντοφωνεῖ καὶ ὁ ἀπόηχος φθάνει στὸν αἰώνα μας.
Συγκλονίζει καὶ
συντρίβει, ἀνορθώνει καὶ διασώζει ψυχές, βαπτίζει καὶ ὁδηγεῖ στὸν Κύριο, «ἐγὼ
μὲν βαπτίζω ὑμᾶς ἐν ὕδατι εἰς μετάνοιαν ὁ δὲ ὀπίσω μου ἐρχόμενος ἰσχυρότερός
μου ἐστίν, οὗ οὐκ εἰμὶ ἱκανὸς τὰ ὑποδήματα βαστάσαι αὐτὸς ὑμᾶς βαπτίσει ἐν
Πνεύματι Ἁγίω καὶ πυρί» (Ματθ. γ΄, 11-12).
Ὁμολογεῖ ὁ ἀπαράμιλλος
πρωταθλητὴς τῆς ταπεινοφροσύνης. Κι ἡ ταπείνωσή του ἀκτινοβολεῖ. Καί ἡ παρρησιακὴ
αὐτοπαρουσίασή του καταπλήσσει. «Ἐγώ φωνὴ βοῶντος ἐν τῆ ἐρήμω, εὐθύνατε τὴν
ὁδόν τοῦ Κυρίου, καθὼς εἶπεν Ἡσαϊας ὁ Προφήτης» (Ἰωάν. α΄, 23) δηλώνει ἐπίσημα τὴν ταυτότητά του ὁ Ἰωάννης.
Κι ἀναφωνεῖ λίγο
ἀργότερα μὲ ἔκδηλη τὴ χαρά: «Ἴδε ὁ
ἀμνὸς τοῦ Θεοῦ» (Ἰωαν. α΄, 36) καὶ
συστήνει τὸν Κύριο. Εἰσέρχεται οἰκειοθελῶς στὸ παρασκήνιο γιὰ νὰ προβάλλει στὸ
προσκήνιο τὸν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ. «ἐκεῖνον δεῖ αὐξάνειν, ἐμέ δὲ ἐλαττοῦσθαι» (Ἰωάν.
γ΄, 30).
Καὶ ἡ ἐκδήλωση τῆς
ταπείνωσης κορυφώνεται στὴν πρόταση τοῦ Ἰησοῦ νὰ εἶναι ὁ Βαπτιστής Του. «ἐγώ
χρείαν ἔχω ὑπό σοῦ βαπτισθῆναι, καὶ σὺ ἔρχη πρὸς με;» (Ματθ. γ΄, 14). Γιὰ ν'
ἀκολουθήσει ἡ ὑπακοή, γνήσια ἔκφρασή της.
Ὁ Ἰωάννης κήρυκας τῆς
Ἀλήθειας διακηρύσσει τὴ Θεότητα τοῦ Χριστοῦ, διασαλπίζει περίτρανα τὸν ἐρχομὸ
τοῦ Μεσσία.
Ἡ πύρινη γλώσσα του
στηλιτεύει παρανομίες, ἐλέγχει ἀνηθικότητες, θίγει δριμύτατα παρεκτροπές. Τὸ σκάνδαλο τοῦ βασιλιᾶ Ἡρώδη μὲ τὴν Ἡρωδιάδα, γυναίκα τοῦ ἀδελφοῦ του, δὲ
διαφεύγει τῆς προσοχῆς του. «οὐκ ἔξεστι σοὶ ἔχειν τὴν γυναίκα Φιλίππου τοῦ
ἀδελφοῦ σου» (Μαρκ. στ΄, 18) βροντοφωνεῖ.
Καὶ γίνεται ἡ δυσαρέσκεια πρωταρχικὸς συντελεστής στὸ ἀποτρόπαιο ἔγκλημα. Ἡ
θηριωδία τῆς σατανοκρατούμενης Ἡρωδιάδας κορυφώνεται. Ἡ ἀποτομή τῆς ἁγίας κεφαλῆς
του στὸ σκοτεινὸ κελλὶ τῆς φυλακῆς συντελεῖται.
Τὸ στόμα τῆς Ἀλήθειας
σφραγίζεται. Ἡ γῆ στερεῖται ἕνα δεινὸ κήρυκα τῆς μετανοίας. Ὁ Ἅδης δέχεται
ἕναν παροδικὸ κήρυκα τῆς παρουσίας Χριστοῦ. Ὁ Οὐρανὸς κερδίζει ἕνα
Μεγαλομάρτυρα. Ἡ Ἐκκλησία ἔχει ἕναν ἀδιάλειπτο πρεσβευτή.
ΙΩΑΝΝΗΣ! Ὁ Τίμιος Πρόδρομος. Ὁ ταπεινὸς
Βαπτιστής. Ὁ ἔνδοξος τῶν Προφητῶν. Ὁ ἐπιφανὴς Ἀπόστολος. Ὁ ἀκτινοβολος κήρυκας.
Ὁ προσφιλής τοῦ Νυμφίου. Ὁ σαλπιγκτὴς θεϊκῶν προσταγμάτων. Ὁ τύπος τῶν Ἀσκητῶν.
Τὸ καύχημα τῶν Χριστιανῶν. Ὁ Μάρτυρας τῆς Ἀλήθειας. Ὁ ἔνδοξος Ἅγιος τ' Οὐρανοῦ.
Πρότυπο ζωῆς καὶ συνέπειας γιὰ κάθε Ἀγωνιστὴ τοῦ πνευματικοῦ στίβου. Ἄς τὸν
μιμηθοῦμε.-
ΠΡΟΣΟΜΟΙΟΝ.
Ἦχος α΄(Τῶν Οὐρανίων ταγμάτων..)
Τῶν ἐπιγείων Ἀγγέλων
τὸ ἐγκαλλώπισμα, ἐρημικὴ τρυγών τε, ΙΩΑΝΝΗ
παμμάκαρ. Ἐδείχθης τε ὁ λύχνος ὁ τοῦ Θεοῦ, Προφητῶν τὸ κορύφωμα. Τῶν Ἀσκητῶν
ἡ ἀκρότης κι ἡ καλλονή, τοῦ Κυρίου χαίροις
ΠΡΟΔΡΟΜΕ.
ΜΕΓΑΛΥΝΑΡΙΟΝ.
Προφητῶν ἡ δόξα καὶ ἡ
κρηπίς, ΠΡΟΔΡΟΜΕ Κυρίου καὶ λυχνία ἡ θεϊκή. Κῆρυξ μετανοίας, ἀνθρώπων ἀνεδείχθης,
ἡμῶν τῶν ἀναξίων, πάντων μνημόνευε.-