|
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΕΜΒΟΛΗ
ΔΙΜΗΝΙΑΙΑ ΕΚΔΟΣΗ
ΑΡ.Φ. 49 ΜΑΪΟΣ – ΙΟΥΝΙΟΣ 2012 /
Διανέμεται δωρεάν.
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΥΡΣΟΣ.Γράφει & επιμελείται
(Δυνάμει Θεού) ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Α. ΚΛΕΙΔΩΝΙΑΡΗ
Εκπ/κός
ΤΗΛ.-FAX: 22210-29549 Κ.Τ. 6936773200
Η ιστοσελίδα μου: www.antilaloiorthodoxias.blogspot.com
*****************************
ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ
ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ
Του εν Αγίοις Πατρός ημών Ιωάννου του
Χρυσοστόμου.
Είναι μεγάλα, αγαπητοί, και ξεπερνούν κάθε ανθρώπινη λογική
τα χαρίσματα που μας δώρησε σήμερα ο φιλάνθρωπος Θεός. Γι αὐτό λοιπόν ας χαιρόμαστε όλοι μαζί και
χορεύοντας από χαρά ας υμνήσομε τον Κύριό μας. Γιατί η σημερινή ημέρα είναι για
μας εορτή και πανήγυρη.
Σήμερα όμως συναντήσαμε την ίδια την
κορυφή των αγαθών, φθάσαμε στη μητρόπολη των εορτών, βρισκόμαστε στην πραγματοποίηση
της υπόσχεσης του Κυρίου. «Γιατί αν
εγώ φύγω»,λέγει,«θα σας
στείλω άλλον Παράκλητο και δε θα σας αφήσω ορφανούς»(Ιω.16, 7).
Είδατε ενδιαφέρον; είδατε άπειρη
φιλανθρωπία; Πριν από λίγες ημέρες ανέβηκε στον ουρανό, ξανακάθισε στο βασιλικό
θρόνο, πήρε τη θέση στα δεξιά του Πατέρα και μας χαρίζει σήμερα την παρουσία
του Αγίου Πνεύματος και έτσι μας δίνει τα άπειρα ουράνια αγαθά. Γιατί, πες μου,
ποιό από αυτά που συντελούν στη δική μας σωτηρία δεν το έχει δώσει το Άγιο
Πνεύμα; Αυτό μας απαλλάσσει από την πνευματική δουλεία, μας καλεί στην
ελευθερία, μας οδηγεί στην υιοθεσία και, γενικά, μας ξαναγεννά από την αρχή,
και μας ξεφορτώνει το βαρύ και αποκρουστικό φορτίο των αμαρτιών.
Και φωνάζει ο Παύλος λέγοντας.«Όλα αυτά τα χαρίσματα
ενεργεί το ένα και μοναδικό Άγιο Πνεύμα, το οποίο τα μοιράζει χωριστά στον
καθένα όπως θέλει» (Α´ Κορ 12, 11). Όπως θέλει, λέγει, όχι όπως
διατάχθηκε. μοιράζει, δε μοιράζεται. έχει εξουσία, δε
βρίσκεται κάτω από εξουσία. Γιατί την ίδια ακριβώς εξουσία, που βεβαίωσε στον
Πατέρα, αναθέτει ο Παύλος και στο Άγιο Πνεύμα. Και όπως λέγει για τον Πατέρα.«Ο Θεός είναι αυτός που
ενεργεί τα πάντα σ ὅλους» (Α´ Κορ.
12, 6).έτσι και για το Άγιο Πνεύμα.«Και
όλα αυτά τα χαρίσματα», λέγει, «ενεργεί το ένα και μοναδικό Άγιο Πνεύμα,
το οποίο τα μοιράζει χωριστά στον καθένα όπως θέλει».
Τόσα πολλά και ακόμη περισσότερα
υπήρξαν για μας τα αγαθά από τη σημερινή ημέρα. Γι αὐτό, σας παρακαλώ, ας εορτάσουμε και εμείς
ανάλογα με την αξία των αγαθών που μας χάρισε ο Θεός, κάνοντας χαρούμενη την
ψυχή μας με τα ενδύματα της αρετής για να μπορέσουμε έτσι και τη χάρη του αγίου
Πνεύματος να υποδεχθούμε και τους καρπούς που μας προσφέρει ν’ἀποκτήσουμε. Και
ποιός είναι ο καρπός του Αγίου Πνεύματος; Ας ακούσουμε τον Παύλο που λέγει.«Ο καρπός του Αγίου
Πνεύματος», λέγει, «είναι η
αγάπη, η χαρά, η ειρήνη» (Γαλ. 5, 22). Πρόσεχε την ακρίβεια των λέξεων
και τη σειρά της διδασκαλίας. Έβαλε πρώτη την αγάπη και ύστερα ανάφερε τα άλλα.
Φύτεψε το δένδρο και ύστερα τον καρπό. Έβαλε τα θεμέλια και ύστερα πρόσθεσε την
οικοδομή. Άρχισε από την πηγή και ύστερα έφθασε στους ποταμούς.
Πράγματι δεν μπορούμε να αισθανθούμε
πρώτα τη χαρά, αν δε θεωρήσουμε πρώτα ότι είναι δική μας η χαρά των άλλων και
αν δε λογαριάσουμε ότι είναι δικά μας τα αγαθά των συνανθρώπων μας. Και αυτά
δεν είναι δυνατό ποτέ να φανούν από τίποτε άλλο, αν δε μας κυριέψει η δύναμη
της αγάπης. Η αγάπη είναι η ρίζα, η πηγή και η μητέρα όλων των αγαθών. Γιατί
πράγματι σαν ρίζα κάνει να βλαστήσουν άπειρα κλαδιά αρετής, σαν πηγή βγάζει
πολλά νερά και σαν μητέρα σφίγγει μέσα στην αγκαλιά της εκείνους που
καταφεύγουν σ αὐτήν. Αυτό ακριβώς
γνωρίζοντας και ο μακάριος Παύλος ονόμασε την αγάπη καρπό του Αγίου Πνεύματος.
Και αλλού της χάρισε τόσο μεγάλο προτέρημα, ώστε να πει ότι η αγάπη είναι η
τέλεια τήρηση και εκπλήρωση του νόμου.«Γιατί
η αγάπη», λέγει, «είναι η
τέλεια τήρηση και εκπλήρωση του νόμου» (Ρωμ. 13, 10). Ο Κύριος των
πάντων δε θεώρησε καμιά άλλη προϋπόθεση αρκετή και απόδειξη αξιόπιστη για να
φαίνονται οι μαθητές του, παρά μόνο την αγάπη, λέγοντας.«Μ αὐτό θα μάθουν
όλοι ότι είστε μαθητές μου, εάν έχετε μεταξύ σας αγάπη» (Ιω. 13, 35).
Γι
αὐτό, σας παρακαλώ, ας καταφύγουμε όλοι σ αὐτήν, ας την αγκαλιάσουμε και μ αὐτήν ας υποδεχθούμε τη σημερινή εορτή.
Γιατί, όπου υπάρχει αγάπη, αδρανούν τα πάθη της ψυχής. Όπου υπάρχει αγάπη,
σταματούν οι παράλογες σαρκικές επιθυμίες της ψυχής. «Η αγάπη», λέγει ο Παύλος, «δεν υπερηφανεύεται, δε φουσκώνει από εγωισμό, δε φέρεται άσεμνα»
(Α´ Κορ. 13, 4-5). Η αγάπη δεν κάνει κακό στο συνάνθρωπο. Όπου κυβερνά η
αγάπη, πουθενά δεν υπάρχει Κάιν να σκοτώσει τον αδελφό του. Βγάλε από την
καρδιά σου την πηγή του φθόνου, και έβγαλες τον ποταμό όλων των κακών. Κόψε τη
ρίζα, και κατέστρεψες ταυτόχρονα και τον καρπό. Και τα λέγω αυτά, γιατί λυπάμαι
περισσότερο εκείνους που φθονούν, παρά εκείνους που φθονούνται, γιατί εκείνοι
είναι κυρίως που ζημιώνονται πάρα πολύ και που προξενούν μεγάλη καταστροφή στον
εαυτό τους. Επειδή γι αὐτούς που φθονούνται
ο φθόνος είναι, εάν το θελήσουν, αφορμή για βράβευση.
Εσείς λοιπόν, παρακαλώ, οι οποίοι υιοθετηθήκατε σήμερα
από το Θεό, οι οποίοι ντυθήκατε το λαμπρό αυτό φόρεμα, διατηρήστε με κάθε τρόπο
τη χαρά, στην οποία είστε τώρα, αφού φράξετε από παντού την είσοδο στο διάβολο,
ώστε να απολαύσετε αφθονότερη τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, και να μπορέσετε
ν ἀποδώσετε καλά έργα ο ένας τριάντα, ο
άλλος εξήντα, ο άλλος εκατό, και να αξιωθείτε να συναντήσετε με παρρησία το
βασιλιά των ουρανών, όταν πρόκειται να έλθει και να μοιράσει τα απερίγραπτα
αγαθά σ ἐκείνους που έζησαν ενάρετα την
παρούσα ζωή, με τη βοήθεια του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, στον οποίο ανήκει η
δόξα και η δύναμη τώρα και πάντοτε και στους αιώνες των αιώνων. Αμήν.
Ν Υ Ξ Ε Ι Σ
"Γίνεσθε δε ποιηταί λόγου και μη
μόνον ακροαταί."(Καθ. Επ.Ιακ.α΄ 22)
Η ακρόαση του λόγου του Θεού, προφορικού και γραπτού,
κίνηση αναγκαία.
Η ποίηση του λόγου πράξη μοναδική,
καθοριστική.
Η εμπέδωση του λόγου εξασφαλίζεται με την
πράξη.
Οι πράξεις, με την σφραγίδα της ορθόδοξης
γνησιότητας, θεάρεστες, αλλά και πρότυπα για μίμηση.
Ακρόαση, λοιπόν, αλλά και ποίηση
συνυπαρκτικά.-
"Ει τις εν
λόγω ου πταίει, ούτος τέλειος ανήρ, δυνατός χαλιναγωγήσαι και όλον το σώμα.
" (Καθ. Επ.
Ιακ.γ΄ 2)
Η αυτοκυριαρχία χαρακτηριστικό γνώρισμα αγωνιστή
Χριστιανού.
Ο αυτοέλεγχος των λόγων και η σκεπτική
εκστόμιση, εγγυώνται την ορθότητα και κατ' επέκταση την τελειότητα.
Η γλωσσική αυτοσυγκράτηση αποτρέπει την
αργολογία, την πολυλογία, την αμαρτία και διασφαλίζει την ολική
σωματική χαλιναγώγηση.
Ο άμεμπτος λεκτικά είναι κυρίαρχος σωματικά
και νικητής τελικά.
Ελεγκτές, λοιπόν, του λόγου, ας είμαστε, για
να γίνουμε και δαμαστές του σώματος.-
Ε Ν Α Υ Σ Μ Α Τ Α
v Α Γ
Α Π Η - Μ Ε Τ Α Ν Ο Ι Α !
Δυο
όψεις του ίδιου νομίσματος.
Είναι αυτό, που εξαγοράζει τον Π α ρ ά δ ε ι σ ο.-
Τ Α Π Ε Ι Ν Ω Σ Η !
Προϋπόθεση της μετάνοιας,
αλλά και β ά θ ρ ο των α ρ ε τ ώ ν.
Πώς να μην την επιδιώκω ;
Όσο κι αν στοιχίζει.-
vΗ
α ν θ ρ
ω π ο κ ε ν τ ρ ι κ ή θεώρηση
της ζωής
οδηγεί σε α δ ι έ ξ ο δ α.
Η
Α γ ι ο π α τ ε ρ ι κ ή πρόταση
κατευθύνει δ ι ε ξ ο δ ι κ ά.-
Κ λ
ά μ α ! Το προανάκρουσμα της α ρ χ
ή ς
και η επωδός του τ έ λ ο υ ς
της γ η ϊ ν η ς π ο ρ ε ί α ς.
Η κοιλάδα του
κλαυθμώνα
στον
αντικατοπτρισμό της .-
v Επιδιώκοντας την α σ η
μ ό τ η τ α,
αποκτάς τη δ ι α
σ η μ ό τ η τ α.
Σε αποκαλύπτει ο Θεός.-
Τα π ε ι ν ο λ ο γ ώ
όχι όμως και τ α π ε ι ν ο φ ρ ο ν ώ.
Είναι
κατάφωρη υ π ο κ ρ ι σ ί α.-
ΦΙΛΟΚΑΛΙΚΕΣ ΡΗΣΕΙΣ
Ø Όπως εκείνος που κρατάει αρώματα προδίδεται και
χωρίς να το θέλει από την ευωδία, έτσι κι όποιος έχει μέσα του το Άγιο
Πνεύμα προδίδεται από τα λόγια και την ταπείνωσή του. (ΑΓ.
ΙΩΑΝΝΗΣ της ΚΛΙΜΑΚΟΣ).
Ø Όπως ο φτωχός, βλέποντας τους βασιλικούς θησαυρούς,
νιώθει περισσότερο τη
φτώχειά του, έτσι κι εκείνος που μελετάει τις αρετές των μεγάλων Οσίων,
αποκτάει πιο ταπεινό φρόνημα. (ΑΓ.
ΙΩΑΝΝΗΣ της ΚΛΙΜΑΚΟΣ).
Ø Σε όποιον έχει ταπεινοφροσύνη, δεν θα βρεις
οργή, αντιλογία, μίσος .
(ΑΓ.
ΙΩΑΝΝΗΣ της ΚΛΙΜΑΚΟΣ).
Ø Ο Χριστιανός χρειάζεται δύο φτερούγες για να πετάξει
και να πάει στον Παράδεισο: την ταπείνωση και την αγάπη. (ΑΓ.
ΚΟΣΜΑΣ ο ΑΙΤΩΛΟΣ).
Ø Όπως απ’ όλες τις κακίες και τα πάθη μεγαλύτερη
είναι η υπερηφάνεια που μπόρεσε και αγγέλους ακόμη του Θεού να γκρεμίσει απ’
τον ουρανό, έτσι, από την άλλη μεριά, μεγαλύτερη απ’ όλες τις αρετές είναι η
ταπεινοφροσύνη.
(ΑΒΒΑΣ
ΛΟΓΓΙΝΟΣ).
Ø Σκέφτομαι ότι, καθώς η χειρότερη απ’ όλες τις
αμαρτίες είναι η υπερηφάνεια, αφού έρριξε κάποιους από τον ουρανό, έτσι
και η ταπεινοφροσύνη έχει τη δύναμη και απ’ αυτά τα απύθμενα να ανεβάσει πάνω
τον άνθρωπο, έστω κι αν έχει αμαρτήσει όσο και ο διάβολος. Γι’ αυτό και ο
Κύριος μακαρίζει αυτούς που έχουν ταπεινό φρόνημα.
(ΑΓΙΟΣ ΛΟΓΓΙΝΟΣ).
Ø Ο Διάβολος παρουσιάστηκε κάποτε στον Άγιο Μακάριο
και του είπε: Ο,τι κάνεις, το κάνω. Νηστεύεις; Και εγώ δεν τρώω ποτέ. Κάνεις
αγρυπνίες; Κι εγώ δεν κοιμάμαι ποτέ. Μόνο ένα πράγμα, που κάνεις δεν μπορώ να
το κάνω. –Ποιό είναι αυτό; ερωτά με απορία ο Άγιος. –Να ταπεινωθώ,
απαντά ο Διάβολος .
(ΑΓΙΟΣ
ΜΑΚΑΡΙΟΣ ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ).
Ø Ο ταπεινός δεν πέφτει ποτέ, διότι από που να
πέσει, αφού είναι πιο κάτω απ’ όλους;
Βάση του πλούτου
είναι ο χρυσός (το χρήμα), ενώ της αρετής η ταπείνωση. Όπως λοιπόν όποιος δεν
έχει χρυσάφι (χρήμα) είναι φτωχός, έστω και αν δεν φαίνεται στους έξω, έτσι και
χωρίς ταπείνωση ο αγωνιστής δεν είναι ενάρετος .
(ΟΣΙΟΣ ΜΑΞΙΜΟΣ
ο ΟΜΟΛΟΓΗΤΗΣ).