4/9 ΑΓ. Β Α Β Υ Λ Α Σ, ὁ Δάσκαλος.
«Σμίλεψε πάλι δάσκαλε ψυχές. Κι ὅ,τι σ’ ἀπόμεινε ἀκόμη στὴ ζωή σου μὴν τ’ ἀρνηθεῖς, θυσίασ’ το ὡς τὴ στερνὴ πνοή σου»,
γράφει προτρεπτικὰ ὁ ποιητής.
Ὁ Δάσκαλος, ψυχὴ τῆς παιδείας, ἀναμορφωτὴς τῆς κοινωνίας.
ὉΔάσκαλος, σμιλευτὴς χαρακτήρων, διαμορφωτής προσωπικοτή-των, διαφεντευτής καρδιῶν.
Ὁ Δάσκαλος,
κατευθυντήριος ὁδηγός, τηλαυγὴς φάρος, ἰσχυρὸς φωτοδότης.
Ὁ Δάσκαλος,
πανίσχυρο ὑπόδειγμα, ἀκτινοβόλο παράδειγμα.
Ὁ Δάσκαλος, ἀκούραστος σκαπανέας,προετοιμαστής
ἰδανικῶν προσώπων τῆς κοινωνίας, Ἁγίων πολιτῶν τῆς Αἰωνιότητας.
Ὁ Δάσκαλος, ποὺ συνδυάζει ἐπιστημονικὴ γνώση καὶ ζέουσα πίστη,
θησαυρὸς πολύτιμος.
Ἡ προσφορὰ του
ἀνεκτίμητη, ἡ ἀποστολὴ
του μεγαλειώδης.
Μία
ματιὰ στὸ Ἁγιολόγιο
τῆς Ἐκκλησίας,
συναντᾶμε μία ἡρωϊκὴ
μορφὴ Δασκάλου. Εἶναι ὁ
Ἅγιος Βαβύλας, ποὺ
τιμάει τὸ πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας
τοῦ Χριστοῦ στὶς
4 Σεπτεμβρίου.
Ἕνας Δάσκαλος ἄξιος της ὑψηλῆς
ἀποστολῆς του, τοῦ
ἱεροῦ
λειτουργήματος, ποὺ ἀσκεῖ.
Ἕνας Δάσκαλος ἀληθινὸς
πυρπολητὴς ψυχῶν, φλογερὸς
μπουρλοτιέρης καρδιῶν.
Ἕνας Δάσκαλος, ποὺ ζεῖ
τὸ Χριστό, μεταλαμπαδεύει τὴν
πίστη στὸ Χριστό, ἐμπνέει τὴν
ἀγάπη πρὸς τὸ
Χριστὸ κι ὁδηγεῖ
στὸ Χριστὸ ὀγδόντα τέσσερα (84) παιδιά. Ναί, 84 παιδιὰ μαθητεύουν στὸ
σεβάσμιο Δάσκαλο Βαβύλα, φλογίζονται ἀπ’ τὴ
φλόγα του καὶ κατευθύνονται
στὸν Οὐρανό.
84
παιδομάρτυρες,
ἱερὰ ὁλοκαυτώματα
στὸ βωμὸ τῆς
ἀγάπης τοῦ Ἰησοῦ.«Σφραγὶς τῆς ἐμῆς ἀποστολῆς ὑμεῖς ἔστε ἐν Κυρίῳ», (Α΄ Κορ. θ΄, 2) δικαιοῦται
ν’ ἀναφωνήσει ὁ Βαβύλας, ὅπως
ὁ Θεῖος Παῦλος.
Ζεῖ τὸ
208 μ.Χ. καὶ διδάσκει στὴ Νικομήδεια. Ὁ
βασιλιὰς
Μαξιμιανὸς
κηρύσσει ἀπηνή διωγμὸ
κατὰ τῶν Χριστιανῶν.
Ἡ συκοφαντία ὀργιάζει. Ἡ
προδοσία ἐπικρατεῖ. Κι ὁ
γέροντας Δάσκαλος Βαβύλας στόχος τῶν
εἰδωλολατρῶν.
-
«Κάποιος Βαβύλας κάθεται σὲ μία κρυφὴ γέφυρα καὶ διδάσκει παιδιὰ γιὰ τὸν Ἐσταυρωμένο»,
εἶναι
ἡ καταγγελία.
Ἡ ἐπέμβαση ἄμεση.
Ἡ σύλληψη βίαιη. Δάσκαλος καὶ 84 μαθητὲς ὁδηγοῦνται μπροστὰ στὸ βασιλιά. Εἶναι ἡ μεγάλη στιγμὴ τῆς μαρτυρίας. Ἡ πίστη δοκιμάζεται. Πρῶτος ὁ Δάσκαλος ἀπολογεῖται τὴ δράση του. Ἡ διδασκαλία του χλευάζεται. Ἡ συμπεριφορὰ του ἐπικρίνεται. Ἀλλὰ ὁ Βαβύλας ὁμολογεῖ τὴ σταθερότητα τῆς πίστεώς του,
τὴν τελειότητα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ.
Ὁ βασιλιὰς ἐξάπτεται
καὶ προστάζει τὸν ἀλύπητο
λιθοβολισμό. Τὸ αἷμα περιλούει τὸν
κατάλευκο γέροντα. Οἱ ἀρθρώσεις
διαλύονται. Ἡ σάρκα πληγώνεται. Οἱ εὐχαριστίες
πρὸς τὸν Κύριο ὁλόθερμες.
Δένεται μὲ βαρειὲς ἁλυσίδες
καὶ φυλακίζεται. Ἀπὸ
ἐκεῖ ἐπικοινωνεῖ
ἀδιάλειπτα μὲ τὸν
Οὐρανὸ καὶ
ζητεῖ ἐνίσχυση γιὰ
τὰ πνευματικὰ του
παιδιά.
Ὁ βασιλιὰς ἐλπίζει
καὶ κολακεύει τὰ 84 παιδιά. Τὰ
παρακινεῖ προκλητικὰ νὰ
θυσιάσουν στοὺς θεούς. Τὰ παιδιὰ
ἀλληλοκοιτάζο-νται, ἀλληλοστηρίζονται
κι ἀπαντοῦν μὲ
τὴ σιωπή τους. Τὰ δέκα
μεγαλύτερα ἀπομονώνονται καὶ δέχονται
δελεαστικὲς προτάσεις. Ὁ Ἀμμώνιος καὶ
ὁ Δονάτος ὅμως,
ἐκπροσωποῦν ἐπάξια
τοὺς συναθλητές τους. «Ἐμεῖς εἴμαστε
Χριστιανοὶ καὶ δὲν θὰ θυσιάσουμε ποτὲ σὲ ψεύτικους θεούς.», δηλώνουν
κατηγορηματικά. Ἀλλεπάλ-ληλα κτυπήματα εἰσπράττουν,
γιὰ τὴ θαρραλέα ὁμολογία
τους, ἀλλ’ ἀνδρειότερα
γίνονται καὶ βροντοφωνοῦν ἐπίμονα
τὴν ἀμετάκλητη ἀπόφασή
τους:-«Χριστιανοὶ εἴμαστε καὶ δὲν θυσιά-ζουμε».
Ὁ βασιλιὰς ἐμβρόντητος
ἀπὸ τὸ
θάρρος τῶν δέκα παιδιῶν στρέφεται στὰ
ὑπόλοιπα καὶ τὰ
ἀπειλεῖ. Ἡ
ἀπάντηση ἐπαναλαμβάνεται
ὁμόφωνα. Ὁ τύραννος ἐξοργίζεται
καὶ διατάζει τὸ ἄγριο
κτύπημα καὶ τὴ φυλάκιση. Παράλληλα
τούς ἀποστερεῖ παντελῶς
τὸ ψωμὶ καὶ
τὸ νερό. Τὰ παιδιὰ,
γιὰ τὴν ἀγάπη
τοῦ Χριστοῦ, δέχονται κάθε
βασανιστήριο. Ὑμνολογοῦν τὸ
Χριστό, διαδηλώνουν τὴν ἄδολη ἀγάπη
τους καὶ ἐνισχύονται
πλούσια.
Ὁ βασιλιὰς αἰσθάνεται
ντροπὴ γιὰ τὴν
ἀποτυχία του καὶ προστάζει ὁ
Δάσκαλος Βαβύλας νὰ κρεμαστεῖ καὶ
νὰ μαστιγωθεῖ ἐνώπιον
τῶν μαθητῶν του.
Μία
ἀκόμη ἀπόπειρα ἐκφοβισμοῦ
πέφτει στὸ κενὸ καὶ
προκαλεῖ τὴν ἀγανάκτηση
τοῦ βασιλιᾶ. Διατάζει τότε τελεσίδικα τὸ
θάνατο ὅλων μὲ ξίφος.
Ἡ σκηνὴ εἶναι
συγκινητική. Ἡ πομπὴ μεγαλειώδης. Ὁ Δάσκαλος μὲ τοὺς μαθητὲς του πορεύονται πρὸς τὴνΑἰωνιότητα, μὲ τὸν ὕμνο στὰ χείλη.
Μὲ
βαθειὰ ἱκανοποίηση
ψιθυρίζει: «Ἰδοὺ ἐγὼ καὶ τὰ παιδὶα ἃ μοὶ ἔδωκεν ὁ Θεός» (Ἠσαΐα η΄,18).
Πρῶτος
προτείνει τὴν κεφαλή του κι ἀκολουθοῦν
οἱ μαθητές του. Ὅλοι μαζὶ
ἀποκεφαλίζονται καί ἀνέρχονται
στεφηφόροι στὸν Οὐρανό. Τὰ
τίμια καὶ ἅγια λείψανά
τους συγκεντρώνονται ἀπὸ τοὺς
Χριστιανοὺς καὶ μεταφέρονται
μὲ πλοῖο στὴν
Κων/πολη. Ἐκεῖ
τοποθετοῦνται εὐλαβικὰ
σὲ τρία κιβώτια κι ἐνταφιάζονται ἔξω
ἀπὸ τὰ
τείχη τῆς Πόλης, σὲ Μοναστήρι.
Δάσκαλος καὶ μαθητές! Μία ἐκλεκτὴ
συνοδεία εἰσέρχεται νικηφόρα στὸν περίλαμπρο
Χορὸ τῶν Μαρτύρων. Ἐκεῖ
ὑμνολογοῦν ἀκατάπαυστα
τὸ Θεὸ καί εὐφραίνονται
ἀτελεύτητα τὴ χαρὰ
τῆς ἀγάπης τοῦ
Θεοῦ.
Δάσκαλος καὶ μαθητές! Μία μυρίπνοη
ἀνθοδέσμη στὸ λειμώνα
τοῦ
Παραδείσου.
Δάσκαλος καὶ μαθητές! Τέλεια ὑποδείγματα γιὰ
ἐκπαιδευτικοὺς καὶ
μαθητιώσα νεολαία κάθε ἐποχῆς.
Ἡ μίμησή τους ἀπροσμέτρητη
τιμή τους.-
ΜΕΓΑΛΥΝΑΡΙΟΝ.
Βαβύλα διδάσκαλον τὸν
σεμνόν, σμιλευτὴν ψυχῶν τε
καὶ ἀκάματον ὁδηγόν.
Μαθητικὴν Χορείαν, πρὸς Κύριον
προσφέρει, καὶ στέφεται ἀξίως, καὶ
συναγάλλεται.-