ΚΥΡ. Μετά τα ΦΩΤΑ (Ματθ. δ΄, 12 – 17) ΜΕΤΑΝΟΙΑ.
«Μετανοείτε`
ήγγικε γαρ η βασιλεία των ουρανών.» (Ματθ. δ΄17 ).
Ο Θεός Λόγος δρα, κατά τη Παλαιά Διαθήκη καί οι Προφήτες, με προεξάρχοντα τον «μείζονα τωνΠροφητών»,τον Ιωάννη,διατυπώνουν εμφαντικά,κηρύγματα μετανοίας.
Ο Θεός Λόγος ενανθρωπίζει καί κηρύττει την έναρξη του σωστικού έργου Του με το προσκλητήριο μήνυμα της μετανοίας.
Οι Απόστολοι δρούν ιεραποστολικά καί
απευθύνουν προσκλήσεις μετανοίας.
Η
μετάνοια, συνεπώς, πρωταρχικός συντελεστής της σωτηρίας του ανθρώπου.«…ει μη
ταύτην ( την σωτηρίαν ) διά της διηνεκούς μετανοίας επισπασόμεθα.»(Αγ.
Γρηγόριος Παλαμάς).
Η μετάνοια οδός ασφαλής προς τη Βασιλεία των ουρανών.
Η μετάνοια «αρχή, μεσότης καί τέλος της κατά Χριστόν πολιτείας.»
Η μετάνοια προϋποθέτει Θεία Χάρη καί συνεπάγεται Θεία Χάρη.
Η Θεία Χάρη, άκτιστη ενέργεια τού Θεού, χορηγείται από το Άγιο Πνεύμα σ’εκείνον, πού μετανοεί.
Η αμαρτία σηματοδοτεί την απομάκρυνση από τον Θεό, την απώλεια της Θείας Χάριτος καί τη ζόφωση.
Η
μετάνοια είναι μία καθολικά μεταστροφική πορεία, μία αλλαγή νου καί βίου.
Η
μετάνοια χαριτώνει καί ζωοποιεί τον άνθρωπο.
Η
μετάνοια ισόβια κίνηση, επακόλουθο της διαρκούς αναζήτησης της Βασιλείας των
ουρανών.
Η
Θεία Χάρη φωτοποιεί την ανθρώπινη ύπαρξη, ώστε να επισημαίνει τα πάθη, να
βιώνει τη ζοφερή ερήμωση καί να πραγματοποιεί την αλματώδη κίνηση της μετανοίας.
Η
μετάνοια κατακαίει τις αμαρτίες, αλλά ταυτόχρονα φωτίζει, αναλογικά, με το
άκτιστο Φως.
Δώρο
Θεού, λοιπόν, η μετάνοια. «Σπέρμα γαρ
Θείον υπάρχει σαφώς η κατά Θεόν λύπη.»( Αγ. Μάξιμος).
Η Θεία Χάρη προπορεύεται καί
πρωταγωνιστεί, λαμβάνει πρωτοβουλίες καί προσφέρει ενθάρρυνση καί ενίσχυση καί
διάθεση αυτομεμψίας, στον Αθλητή τού Χριστού.
Η
βίωση της μετανοίας εκφράζεται με την απαρέγκλιτη τήρηση του Ευαγγελικού Νόμου,
επιτυγχάνεται με την αμέριστη βοήθεια της Θείας Χάριτος καί οδηγεί στη κοινωνία
με τον Θεό.
Ο
άνθρωπος, πού μετανοεί βρίσκεται στην αγκαλιά τού Θεού, ζεί την αγάπη Του και αγωνιά
για τη διατήρησή της.
Ο
άνθρωπος, πού μετανοεί ζεί την «εν Χριστώ» ζωή, φθάνει στην αυτογνωσία, βιώνει
την αυτομεμψία καί αυξάνει τη μετάνοια, αφού αυτοπροσφέρεται στη Θεία Χάρη.
Η Θεία Χάρη παραμένει ενεργός,όταν βιώνεται η νήψη καί η προσευχή, η ταπεί-νωση καί η αγάπη. Τότε καί η μετάνοια αποβαίνει ζωοποιός, διαρκής καί σωτήρια.-
Από το βιβλίο ΖΩΗΦΟΡΑ ΡΗΜΑΤΑ Ελ. Α. Κλ.