ΟΣΙΟΣ
ΑΝΤΩΝΙΟΣ.
-Ὁ
Πατὴρ τῶν Πατέρων.-
«Τοῖς ἐρημικοῖς
ἄπαυστος ὁ Θεῖος πόθος ἐγγίνεται, κόσμου οὗσι τοῦ ματαίου ἐκτός.» (Α΄ Ἀντίφωνον
Ἀναβαθμῶν Α΄ ἤχου).Ἡ ἔρημος, τὸ Πανεπιστήμιο τῶν Ὁσίων, ὁ στίβος τῶν
πρωταθλητῶν, ὁ λειμώνας τῶν ἐραστῶν τοῦ Θεοῦ.
Ἡ ἔρημος βάση
ἐκτόξευσης διάπυρων πυραύλων πρὸς τὸ Θρόνο τοῦ Θεοῦ, ἀρένα πολύμοχθων πνευματικῶν
ἀγώνων, τόπος καθαγιασμένος.
Οἱ οἰκιστὲς τῆς ἐρήμου
πολυπληθεῖς. Ζηλωτὲς καὶ φλογεροί, ἀνδρεῖοι καὶ μαχητικοί, δοχεῖα τῆς Χάριτος
τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Ἀνάμεσά τους ὁ
Πατριάρχης τῆς ἐρήμου, ὁ Πατὴρ τῶν Πατέρων, ὁ ΑΝΤΩΝΙΟΣ ὁ Μέγας.
Τὸ καύχημα τῶν
Ὁσίων,τὸ ἐγκαλλώπισμα τῆς Ἐκκλησίας, ὁ χειραγωγὸς τῶν Μοναχῶν, ὁ φωστήρας τῶν
Ἀσκητῶν.
Ἀντώνιος ὁ Μέγας! Τὸ
κλέος τῆς Οἰκουμένης, ὁ συνόμιλος τῶν Ἀγγέλων, τὸ ἀγλάισμα τῶν Ἁγίων, ὁ
ποδηγέτης τῶν Ἀγωνιστῶν.
Ἄς ἐντρυφήσουμε στὴ
ζωή του. Ἡ πείρα του θησαυρὸς πολύτιμος γιὰ μᾶς.
251 μ.Χ. Στὴν Αἴγυπτο
γεννιέται ὁ Ἀντώνιος. Οἱ γονεῖς του πλούσιοι, ἐνάρετοι, εὐσεβεῖς. Ἐμφυτεύουν
στὴν εὔπλαστη παιδικὴ ψυχὴ του τὴ θερμὴ πίστη στὸ Θεό, τὴν ἄδολη ἀγάπη στὸν
Κύριο.
Περιθωριοποιοῦν τὴν κατὰ
κόσμο μόρφωση. Ἐπικεντρώνουν τὴ χριστιανικὴ
ἀγωγή. Πόθος τους τὸ παιδί τους νὰ κατακτήσει τὸν Παράδεισο.
Ὁ Ἀντώνιος
ἐνστερνίζεται τὰ θεῖα νάματα. Διέρχεται τὴν παιδικὴ ἡλικία μὲ ἔκδηλη τάση πρὸς
τὰ Οὐράνια. Φθάνει στὴν ἐφηβικὴ ἡλικία μὲ σταθερὴ τὴν πυξίδα πρὸς τὴν
Αἰωνιότητα.
Εἰκοσάχρονο παλικάρι μένει ὀρφανός. Οἱ γονεῖς του ἐκδημοῦν στὴν ποθητὴ Πατρίδα. Ἡ παρουσία τους στὴ γῆ
στέφεται μὲ ἐπιτυχία.Ἡ ἀπουσία τους στὸν Οὐρανὸ θλίβει καὶ προβληματίζει τὸν
Ἀντώνιο.
Ἡ ματαιότητα τοῦ
κόσμου ἐμφαίνεται καθαρά, διδάσκει δυναμικά. Τὰ πλούτη ποὺ κληρονομεῖ τὸν
ἀφήνουν ἀσυγκίνητο. Κυρίαρχος τοῦ ἑαυτοῦ του, διαφεντευτής τοῦ νοῦ καὶ τῆς
καρδίας, κρατεῖ τὸ βλέμμα στραμμένο στὸν Κύριο. Κι Ἐκεῖνος τὸν προσκαλεῖ
μεθοδικά: «Εἰ θέλεις τέλειος εἶναι, ὑπάγε, πώλησόν σου τὰ ὑπάρχοντα καὶ δὸς
πτωχοῖς, καὶ ἕξεις θησαυρόν ἐν Οὐρανῶ καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι» (Ματθ. ιθ΄ 21) εἶναι
ἡ ἄμεση ἀπάντησή Του στὸν πλούσιο νεανίσκο τοῦ Εὐαγγελίου καὶ ἡ ἔμμεση
πρόσκληση πρὸς τὸν Ἀντώνιο. Καὶ οἱ κεραῖες τοῦ θεοσεβοῦς νέου συλλαμβάνουν τὸ
μήνυμα, οἰκειοποιοῦνται τὰ Θεϊκὰ λόγια, ἐκτελοῦν τὴ σωτήρια ὑπόδειξη.
Ἡ ἀπόφαση τελεσίδικη.
Ἡ ἐκτέλεση τῆς ἐντολῆς ἄμεση. Ἡ περιουσία ρευστοποιεῖται. Τὸ χρυσάφι περνάει
στὰ χέρια τῶν πτωχῶν. Κι ὁ ἴδιος ἀπελεύθερος τῶν γηϊνων δεσμῶν, μὲ τὴν ἐπίκτητη
ἀμεριμνησία ἐφόδιο, ἀναχωρεῖ πάραυτα, ἑκούσια, ἐνδιάθετα.
Ἡ ἔρημος ὁ τόπος τῆς
ἐκλογῆς του, ὁ στίβος τῶν ἀγώνων του. Κι ἡ αὐλαία ἀνοίγει. Ὁ ζηλωτὴς Ἀντώνιος
στὸ προσκήνιο. Ἡ ἐκκίνηση δίδεται. Ἡ ἀδυσώπητη πάλη ἀρχίζει. Καὶ «οὐκ ἔστιν
ἡμῖν ἡ πάλη πρὸς αἷμα καὶ σάρκα, ἀλλά πρὸς τάς ἀρχάς, πρὸς τάς ἐξουσίας, πρὸς
τοὺς κοσμοκράτορας τοῦ σκότους τοῦ αἰῶνος τούτου» (Ἐφ. 6, 12) δηλώνει ὁ Ἀπ.
Παῦλος. Κι ὁ Ἀντώνιος τὸ γνωρίζει καλὰ κι ἐξοπλίζεται ἄριστα. Ἐπιδίδεται σὲ
ἐπίμονη σκληραγωγία, σὲ πολύωρη ἀγρυπνία, σὲ αὐστηρὴ νηστεία, σὲ ἐπίπονη
ἄσκηση. Δουλαγωγεῖ τὴ σάρκα κι ἐλευθερώνει τὴν ψυχή.Ὁ νοῦς ἡγεμονεύει. Ἡ καρδιὰ
ἀναφλέγεται.Ἡ ψυχή ἀναπτερώνεται. Ὁ ἔνθεος πόθος κορυφώνεται.
Μὲ τὴ βακτηρία τοῦ
Σταυροῦ ὁ ἐχθρὸς κατατροπώνεται, τὰ βέλη του συντρίβονται, οἱ ἐνέδρες τοῦ
δηλοποιοῦνται. Ἡ ἀδιάλειπτη εὐχὴ τοῦ Ἰησοῦ γίνεται ἀλεξιτήριο τῶν δαιμονικῶν
τόξων. Οἱ ἐπιθέσεις σφοδρές. Οἱ μάχες σκληρές. Ἡ Θεϊκὴ συμπαράσταση ἀμέριστη.
Οἱ νίκες περιφανεῖς.
Ὁ διαυγὴς φωστήρας, ὁ
φλογερὸς μαχητής, ἀναδεικνύεται καὶ βαθὺς ριζοτόμος τῶν παθῶν. Διατηρεῖ
ἀλώβητο τὸ «κατ' εἰκόνα». Προσεγγίζει τὸ «καθ’ ὁμοίωσιν». Πληροῦται ἔνθεων
χαρισμάτων. Κοσμεῖται κορυφαίων ἀρετῶν. Ἀκτινοβολεῖ ἡ ζωή του. Ἑλκύει τ' ὄνομά
του. Ἡ προσέλευση ἀνθρώπων ἀθρόα. Ἡ ἀναζήτηση συμβουλῶν καθημερινή. Ἡ ἴαση
ἀσθενῶν συχνή. Ἡ ἀγάπη διάχυτη. Ἐγγράμματοι καὶ ἀγράμματοι, λαϊκοὶ καὶ
Μοναχοί, ἁπλοϊκοὶ καὶ βασιλεῖς προστρέχουν στὸ φωτοειδή στύλο τῶν ἀρετῶν, στὸ
θεοχαρίτωτο σκεῦος τῆς ἐρήμου. Διδάσκονται τὶς ἐφόδους τῶν δαιμόνων, τὴν
ἀπτόητη ἀντιμετώπισή τους,τὴν ἀρωγὴ τοῦ Ἰησοῦ.Τὰ προβλήματα λύνονται. Ἡ ψυχή
τους γαληνεύει. Ἡ καρδιὰ τους εὐφραίνεται. Στὴν πίστη στηρίζονται.Εἴκοσι
χιλιάδες Μοναχοὶ χειραγωγοῦνται ἄριστα, νουθετοῦνται ἀλάθητα στὸ δρόμο τῆς
ἄσκησης καὶ τῆς θέωσης.
Ὁ Ὅσιος Ἀντώνιος στὴν
ἡσυχία καὶ στὴ μόνωση, μὲ ὑπομονὴ καὶ ἐπιμονή, μὲ αὐτοπειθαρχία καὶ
αὐτοκριτική, περνάει ἀπὸ τὴν αὐτογνωσία στὴ Θεογνωσία. Δέχεται Θεϊκὲς
ἐλλάμψεις κι ὁ ἀγράμματος Ὅσιος ἀποκρούει εὔστροφα φιλοσόφους, κατατροπώνει
εὔστοχα αἱρετικούς, ὑπερασπίζεται δυναμικὰ τὴν πίστη. Γίνεται καθηγητὴς τῆς
ἐρήμου, ἀλλά καὶ ἐργάτης τῆς κοινωνίας, πρόκριτος τῶν Μοναστῶν, ἀλλά καὶ
κανόνας ἀρετῆς τῆς Οἰκουμένης.
356 μ.Χ. Ὁ Ὅσιος
Ἀντώνιος τερματίζει τὴ γήϊνη, ἀγωνιστική, νικηφόρα πορεία του. Σὲ ἡλικία 105
χρονῶν ὁ πολιστὴς τῆς ἐρήμου γίνεται οἰκιστὴς τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν.
Ἐκεῖ εὐφραίνεται
ἄληκτα καὶ ἐντυγχάνει ἀδιαλείπτως πρεσβειῶν ὑπὲρ ἡμῶν πρὸς τὴν Ἁγία Τριάδα. Τόν τιμούμε στίς 17 Ιανουαρίου.-
Ελ. Α. Κλ.
ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ.
Τὸν ζηλωτὴν Ἠλίαν τοῖς
τρόποις μιμούμενος, τῷ Βαπτιστῇ εὐθείαις ταῖς τρίβοις ἑπόμενος, Πάτερ ΑΝΤΩΝΙΕ, τῆς ἐρήμου γέγονας οἰκιστής, καὶ τὴν
οἰκουμένην ἐστήριξας εὐχαῖς σου. Διὸ πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, σωθῆναι τάς ψυχάς
ἡμῶν.-
ΜΕΓΑΛΥΝΑΡΙΟΝ.
Ὅσιε Ὁσίων ἡ κορωνίς,
Πρόκριτε ἐρήμου, πολεμῆτορ τοῦ Σατανᾶ. Πρόσχες τῆ δεήσει, ΑΝΤΩΝΙΕ παμμάκαρ, καὶ
λύτρωσαι κινδύνων καὶ περιστάσεων.-