11/1 ΟΣΙΟΣ Θ
Ε Ο Δ Ο Σ Ι Ο Σ, ὁ Κοινοβιάρχης.
Στὴν πάνσεπτη Χορεία τῶν Ὁσίων ἐπίζηλη
θέση κατέχει ὁ Ὅσιος ΘΕΟΔΟΣΙΟΣ, ὁ Κοινοβιάρχης. Μιὰ μορφὴ ἁγία, ἀσκητική, ἀγωνιστική,
μαχητική, δυναμική. Μιὰ μορφὴ ἡγετική, θέτει τὴ σφραγίδα της ἀνεξίτηλα στὸ
ἀγγελικὸ σύστημα τοῦ Κοινοβίου.Τύπος Ἁγίου Γέροντα, ταπεινοῦ, πράου, στοργικού,
διακριτικοῦ, ἐνάρετου. Ἀλλ’ ἄς τὸν γνωρίσουμε κι ἂς παρακολουθήσουμε τὴ φωτεινὴ
πορεία τῆς ζωῆς του.
424 μ.Χ. Στὸν Μογαρισσὸ τῆς Καππαδοκίας
γεννιέται ὁ Θεοδόσιος. Οἱ γονεῖς του Προαιρέσιος καὶ Εὐλογία διακρίνονται γιὰ
τὴ θεοσέβειά τους, τὴν ἀγωνία τους καὶ τὸν ἀγώνα τους γιὰ μιὰ χριστιανικὴ διαπαιδαγώγηση
τοῦ θεόσδοτου παιδιοῦ τους.Ἡ καλοπροαίρετη ψυχὴ τοῦ Θεοδοσίου
δέχεται τὰ νάματα τῆς πίστεως καὶ ἐντρυφᾶ στοὺς θεόπνευστους ψαλμοὺς τοῦ Δαβίδ,
στὰ ζωογόνα ρήματα τοῦ Εὐαγγελίου. Ἡ ψυχή σκιρτᾶ. Ἡ καρδιὰ φλέγεται ἀπό τὴ
γνωριμία μὲ τὸ Θεὸ Λυτρωτή. Ὁ πόθος γιὰ μιὰ ζωὴ ἀφιερωμένη ἀποκλειστικὰ σ'
Ἐκεῖνον ζωηρός.
451 μ.Χ. Ἀναχωρεῖ γιὰ τὰ Ἱεροσόλυμα,
τοὺς Θεοβάδιστους Τόπους. Στὴν Ἀντιόχεια τῆς Συρίας ἐπιδιώκει συνάντηση μὲ
τὸν Ὅσιο Συμεὼν τὸ στυλίτη. Ἡ εὐλογία του κι οἱ συμβουλὲς του πολύτιμα ἐφόδια
γιὰ τὸ φλογερὸ νέο. Κι ὁ Ὅσιος τὸν ὑποδέχεται ἐγκάρδια: — «Καλῶς τὸν Θεοδόσιο,
τὸν ἄνθρωπο τοῦ Θεοῦ.» Ἡ προορατικότητά του προβλέπει τὴν
ἁλματώδη πρόοδο στὴν ἀρετή, τὴν ἡγετικὴ θέση τοῦ Θεοδοσίου.Ὁ ἐνθουσιασμὸς ἔκδηλος. Ὁ ἀνεφοδιασμὸς
πλούσιος. Ἡ πίστη δυναμώνει. Ἡ αἰσιοδοξία κορυφώνεται. Ἡ ἀπόφαση σταθεροποιεῖται. Εὐγνώμονα ἀποχαιρετᾶ τὸ σεβάσμιο Γέροντα καὶ κατευθύνεται
πρὸς τὰ Ἱεροσόλυμα.
Ἐκεῖ ζεῖ συγκλονιστικὲς στιγμές. Τὸ
εἶναι του συμμετέχει στὴ γήϊνη πορεία τοῦ Θεανθρώπου. Ἀναβαπτίζεται καὶ
χαριτώνεται.
Ἀναλογίζεται τὶς δυσκολίες τῆς ἐρήμου,
τὶς παγίδες τοῦ διαβόλου. Ἀπόφαση τελικὴ ἡ ὑποταγὴ σὲ Γέροντα, ἡ ἐκμάθηση τῆς
πολεμικῆς στὴ μοναχικὴ παλαίστρα. Κι ὁ Ἀσκητὴς Λογγίνος γίνεται ὁ χειραγωγός
του. Κοντά του διδάσκεται ἔμπρακτα τὴν ὑπομονὴ καὶ τὴν καρτερία, τὴν ἀδιάλειπτη
προσευχὴ καὶ τὴν ἐγκράτεια, τὴν αὐτογνωσία καὶ τὴν ὑπακοή. Ἐξοπλίζεται μὲ ταπείνωση
καὶ ἀγάπη, ἐξοικειώνεται στὶς μεθοδεῖες τοῦ σατανᾶ καὶ πάνοπλος ἀναχωρεῖ γιὰ
τὸ δικό του ἡσυχαστήριο. Ἐκεῖ διαλάμπουν οἱ ἀρετές του. Ἀκτινοβολεῖ ἡ αὐστηρὴ
ἀσκητικὴ ζωή του. Γνωστοποιεῖται τ’ ὄνομά του. Ἁπλώνεται ἡ φήμη του. Πλῆθος
θλιμμένων ἀνθρώπων τὸν ἐπισκέπτεται καὶ παίρνει δύναμη. Στὰ προβλήματα
βρίσκουν μιὰ λύση, στὶς δυσκολίες μιὰ συμβουλή. Στὸν πόνο ἀπαντάει μὲ τὴν
ἀγάπη. Στὴν ἀπελπισία μὲ τὴν ἐλπίδα. Ἡ καρδιὰ του ἀγκαλιάζει τοὺς πάντες. Ἡ
ἀγάπη του καλύπτει τὰ πάντα.
Ἡ ἀσκητική του ὅμως ψυχή ἐπιζητεῖ τὴν
ἡσυχία. Ἡ ἀπομάκρυνσή του εἶναι ἄμεση. Μιὰ σπηλιὰ εἶναι ἡ νέα του παλαίστρα.
Ἐκεῖ ἐπιδίδεται σὲ ἐντατικότερες ἀσκήσεις. Ἡ προσευχὴ γίνεται ἀδιάλειπτη. Ἡ
νηστεία ἐξαντλητική. Ἡ ἀγρυπνία συνεχής. Δουλαγωγεῖ τὸ σῶμα κι ἀπελευθερώνει
τὴν ψυχή. Τὸ πνεῦμα κυριαρχεῖ. Τὰ πάθη ὑποχωροῦν. Ἡ Θεογνωσία ἐπιτυγχάνεται.
Ἡ σκήτη του ἀνακαλύπτεται. Οἱ
ἐπισκέπτες πυκνώνουν. Κι ὁ Θεοδόσιος ἀκούραστα παρηγορεῖ κι ἐνθαρρύνει,
καθοδηγεῖ καὶ στηρίζει, συμπονεῖ καὶ συμπάσχει.Πλῆθος νέων προσεγγίζουν τὸν
Ἅγιο Ἀσκητὴ καὶ δέχονται σωστικὰ μηνύματα. Τόν πλαισιώνουν κι ἐπιζητοῦν τὴ σοφὴ
καθοδήγησή του γιὰ τὴ βίωση τῆς Μοναχικῆς πολιτείας. ὉὍσιος βρίσκεται σὲ δίλημμα.
Καταφεύγουν σὲ ἐπίμονη προσευχὴ καὶ
ζητοῦν τὴ θαυματουργικὴ ἔκφραση τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ. Πορεύονται στὴν ἔρημο
προσευχόμενοι ἐπίμονα καὶ ἀναμένουν τὸ ἄναμμα τῶν καρβούνων τοῦ θυμιατηρίου.
Οἱ προσευχὲς ἐντείνονται. Ἡ ἀγωνία κορυφώνεται. Ὁ Οὐρανὸς σιωπᾶ. Παίρνουν τὸ
δρόμο τῆς ἐπιστροφῆς ὑποτασσόμενοι στὸν Κύριο. Φθάνοντας ὅμως στὸ Ἡσυχαστήριο
τοῦ Ὁσίου τὸ θαῦμα γίνεται. Τὸ λιβάνι μοσχοβολάει. Οἱ ἀδελφοὶ δοξολογοῦν τὸ
Θεό. Ἡ ἀπάντηση τοῦ Θεοῦ θετική. Ἡ ἀνοικοδόμηση ἀρχίζει. 700 Μοναχοὶ
ἀπαρτίζουν τὴν Κοινοβιακὴ συνοδεία. Ἕνα θαυμαστὸ συγκρότημα ὑψώνεται. Τὴν Μονὴ
περιστοιχίζουν Νοσοκομεῖα, Ξενοδοχεῖα, Γηροκομεῖα, Ὀρφανοτροφεῖα.
Ἡ πολυδιάστατη ἀγάπη τοῦ Θεοῦ μεταφράζεται
σὲ μιὰ ἀτέλειωτη κοινωνικὴ προσφορά. Εἶναι ὁ ἀπόηχος μιᾶς ὑποδειγματικῆς
ὀργανωμένης Κοινοβιακῆς ζωῆς.
Ἡ ἄσκηση καὶ ἡ δράση
ἀλληλοσυμπληρώνονται. Ἡ ἀρετὴ διαλάμπει. Πλῆθος ἐπιφανῶν προσώπων ἀπαρνοῦνται
τὰ πάντα καὶ κατατάσσονται στὸ ἐθελοντικὸ στράτευμα τοῦ Ἰησοῦ.
Ὁ Θεοδόσιος, ἄριστος χειραγωγός, στοργικὸς
Πατέρας, κατευθύνει μὲ διάκριση καὶ σύνεση, ταπείνωση καὶ μεθοδικότητα. Οἱ Μοναχοὶ βρίσκουν τὸν ἰδανικὸ ποδηγέτη.
Οἱ πιστοὶ τὸν ἀκούραστο Δάσκαλο. Ἡ Ὀρθοδοξία τὸν ἀκατάβλητο Ἀγωνιστή. Μάχεται
κατὰ τῶν αἱρέσεων δυναμικά. Ἀντιστέκεται σθεναρά. Δραστηριοποιεῖται τολμηρά.
Ἀντιστέκεται στὸν αὐτοκράτορα καὶ σύρεται στὴν ἐξορία. Δοκιμάζεται κι
ἐξέρχεται νικητής. Ἡ ἐπιστροφὴ του εἶναι θριαμβευτική. Ὁ Κύριος ἐπιβραβεύει
τὸν ἀγώνα του καὶ θαυματουργεῖ. Ἡ ἀρετὴ του ἀκτινοβολεῖ. Ἡ πίστη του διαλάμπει.
Ὁ Θεὸς δοξάζεται. Οἱ ἄνθρωποι διὰ τοῦ Ὁσίου δέχονται τὶς θεϊκὲς εὐλογίες.
Κι ὅταν πλέον βρίσκεται σὲ βαθειὰ
γεράματα, 105 χρονῶν, καλεῖται νὰ ἀπέλθει στὶς Οὐράνιες Μονές. Ὁ σκοπὸς τῆς
ζωῆς του πραγματώθηκε. Ἡ θέωση ἐπιτεύχθηκε. 11 Ἰανουαρίου 529 μ.Χ. προσέρχεται
στὸν Ἀθλοθέτη Κύριο γιὰ τὴν παραλαβὴ τοῦ ἄφθαρτου στεφάνου τῆς νίκης.
Ἡ γῆ χάνει ἕναν πολύτιμο σύμβουλο, ἀλλὰ
κερδίζει ἕναν ἔνθερμο πρεσβευτὴ στὸ Θρόνο τοῦ Θεοῦ. Κι ἡ φωτεινὴ ἐπίγεια
πορεία του λαμπρὸ παράδειγμα γιὰ μίμηση.-
ΜΕΓΑΛΥΝΑΡΙΟΝ.
Χαίροις τῶν Ὁσίων ὁ
φωταυγής, καὶ τῶν Ὀρθοδόξων τολμηρότατος μαχητής. Μοναχῶν τὸ κλέος, ὁ ἰατρὸς
νοσούντων, μάκαρ ΘΕΟΔΟΣΙΕ, πάντων μνημόνευε.-