Δευτέρα 26 Ιουνίου 2023

ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΕΜΒΟΛΗ Αρ. Φ.116/ ΙΟΥΛ. - ΑΥΓ. 2023

ΟΡΘΟΔΟΞΗ     ΠΑΡΕΜΒΟΛΗ       

  ΔΙΜΗΝΙΑΙΑ   ΕΚΔΟΣΗ ΑΡ.Φ. 116/ΙΟΥΛ. – ΑΥΓ. 2023/  Διανέμεται  δωρεάν.

  Ἐπιμέλεια Συντάξεως (Δυνάμει Θεοῦ): ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Α.  ΚΛΕΙΔΩΝΙΑΡΗ Εκπαιδευτικός

ΤΗΛ.-FAX: 22210-29549  Κ.Τ. 6936773200  e-mail:  eklidoniari@. gmail.com

elkl2015@hotmail.com   Η  ιστοσελίδα μου: www.antilaloiorthodoxias.blogspot.com

******************************************************************************************             

ΖΩΗΦΟΡΑ  ΡΗΜΑΤΑ

Η  ΓΕΦΥΡΑ

Υπάρχει μία γέφυρα μοναδική και ανεπανάληπτη στην υφήλιο. Μια γέφυρα υπερκόσμια, που ένωσε γη με ουρανό. Και είναι η γέφυρα αυτή η Παναγία μας. Ναί, η αγνή κόρη της Ναζαρέτ, που με την αγνότητά της διέγειρε το ενδιαφέρον του Θεού. Με τη βαθειά ταπείνωσή της προσείλκυσε τη Θεϊκη Χάρη. Με την άσπιλη καθαρότητά της έγινε το σκεύος εκλογής του Πατέρα. Έρριξε μια ματιά ο Πλάστης στον πλανήτη μας, τη διέκρινε, την επεσήμανε, την εξέλεξε ανάμεσα στους ανθρώπους όλης της γης. Βρήκε τη γυναίκα Εκείνη, που θα γινόταν πολύτιμο όργανο στο σωτήριο σχέδιό Του. Και έστειλε επίσημο αγγελιοφόρο στη Μαρία και μετέφερε το χαρμόσυνο άγγελμα, τη πρόσκληση για συμμετοχή στο «λυτρωτικό πλαίσιο», που η αγάπη του Θεού Πατέρα επενόησε για να σώσει τον άνθρωπο. Και η σεμνή Κόρη έντρομη, κατάπληκτη μπροστά στην πρωτάκουστη αγγελία, υπάκουσε ταπεινά, αποδέχτηκε τη πρόταση κι αποκρίθηκε καταφατικά: «Ιδού η δούλη Κυρίου· γένοιτό μοι κατά το ρήμα σου»(Λουκ. α΄ 38), Στην απάντησή της στηριζόταν η σωτηρία του ανθρώπινου γένους. Από την απάντησή της εξαρτιόταν η εκπλήρωση του Θεϊκού σχεδίου. Από τη στιγμή, που ακούστηκε το «ναί» της νεαρής Κόρης,  υπογράφτηκε το συμβόλαιο συνεργασίας Θεού και ανθρώπων. Γιατί για τη σωτηρία των ανθρώπων έπρεπε να συμμετέχει και ο παράγων  άνθρωπος Από τη πρώτη γυναίκα, την Εύα, επήλθε η πτώση των ανθρώπων. Από τη πρώτη γυναίκα, την Παναγία, ήλθε η σωτηρία του ανθρώπου. Η γυναίκα από την οποία «έρρευσαν τα φαύλα», από τη γυναίκα «πήγασαν τα κρείττονα». Η προσφορά της Μαρίας να γίνει Θεοτόκος, να γίνει συμμέτοχος στην ανθρώπινη ενσάρκωση του Λόγου του Θεού, ήταν το αντίλυτρο για το θανατηφόρο παράπτωμα του γυναικείου φύλου. Το πρόθυμο και ολοκληρωτικό δόσιμό της στον Θεό αποτέλεσε εξυψωτικό μέσο για τη γυναίκα. Η Παναγία Μητέρα του Γυιού του Θεού με υπερφυσικό τρόπο. Η Θεοτόκος η γέφυρα, που ένωσε γη με ουρανό, που συνέδεσε τα «διεστώτα». Η Παρθένος το πολύτιμο δοχείο, που δέχτηκε στα σπλάχνα της το Παιδί του Θεού. Η Αμόλυντη Κόρη ο συνδετικός κρίκος του Θεού Πατέρα και του παραστρατημένου παιδιού. Η Άχραντη Μαρία η αρχή της σωτηρίας μας, το πρώτο βήμα για τη λύτρωσή μας.Πρωτεύοντας ο ρόλος της. Πολυσήμαντη η προσφορά της. Η Παναγία μας μοναδικός φορέας της ασφαλούς μεταβάσεως του Ιησού στον πλανήτη μας.Η Παναγία μας παραμένει η μοναδική γέφυρα, που μεταφέρει και τον άνθρωπο από την γη στον Ουρανό. Με την Παναγία μας και διά της Παναγίας μας, ανερχόμαστε στα Ουράνια Σκηνώματα. Οι μεσιτείες της ακατάπαυστες. Οι προσευχές της αδιάλειπτες. Η προστασία της συνεχής. Το ενδιαφέρον της αδιάπτωτο. Η αγάπη της διακαής. Ο πόθος της για τη σωτηρία μας άσβεστος. Ποιος θα διστάσει να διαβεί τη γέφυρα αυτή, που οδηγεί με βεβαιότητα και ασφάλεια στην Ποθητή Πατρίδα; Ποιος δεν καταφεύγει στη θερμή αγκαλιά της; Όλοι μας, γιατί είναι η Μάννα όλων μας. Όλοι μας, γιατί είναι το καταφύγιο όλων μας. Όλοι μας, γιατί είναι η Μεγάλη Μεσίτρια όλων μας. Της χρωστούμε άπειρες ευχαριστίες, απέραντη ευγνωμοσύνη, γιατί έγινε η Μητέρα του Θεού μας και δική μας Μητέρα. Σ' Εκείνη, λοιπόν, ας προστρέχουμε. Σ' Εκείνη, ας καταφεύγουμε. Σ' Εκείνη, ας ελπίζουμε.Σ’ Εκείνη, ας στηριχθούμε για να δια-βούμε στην Αιωνιότητα, αφού είναι η υπερκόσμια γέφυρα «η μετάγουσα από γης προς Ουρανό». Ας το επιχειρήσουμε. Είναι η μόνη διάβαση.-                        

                                         ΠΟΡΤΡΕΤΑ  ΑΓΙΟΛΟΓΙΚΗΣ  ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗΣ

Ο  ΟΣΙΟΣ    ΙΩΣΗΦ   Ο   ΗΣΥΧΑΣΤΗΣ 

 

Στον πάνσεπτο Χορό των Οσίων συναριθμήθηκε πρόσφατα και ο Όσιος Ιωσήφ    ο  Ησυχαστής.Το υπόδειγμα των Μοναχών. Το στήριγμα των πιστών.Το καύχημα της Πάρου. Γεννήθηκε το1897 στις Λεύκες της Πάρου, από φτωχούς, απλοϊκούς και ευσεβείς γονείς, τον Γεώργιο και την Μαρία. Ο πατέρας του εξεδήμησε νωρίς και η μητέρα του ανέλαβε την προστασία των επτά παιδιών της. Η μητέρα του ενστάλαξε τα νάματα της πίστεως στα βλαστάρια της. Ο μικρός Φραγκίσκος, ως την εφηβική του ηλικία παρέμεινε στο χωριό, βοηθώντας τη μητέρα του. Φοίτησε ως τη Β' Δημοτικού. Υπηρέτησε τη θητεία του στο Πολεμικό Ναυτικό και έπειτα, σε ηλικία 23 ετών, αναχώρησε από την Πάρο για τον Πειραιά, όπου εργάστηκε ως μικροπωλητής. Η ελλιπής μόρφωσής του, τον ανάγκασε από μόνος του να διαβάζει βίους Αγίων και Ασκητών, που του προκάλεσαν ιδιαίτερο ενθουσιασμό. Ξενυχτούσε με προσευχή, στα βουνά της Πεντέλης, σε σπηλιές ή και πάνω σε δένδρα, όπως συνήθιζαν οι παλαιοί Ασκητές, σαν στυλίτης. Η φλόγα της αγάπης στον Ιησού είχε θεριέψει. Παίρνει την ηρωϊκή απόφαση να κατευθυνθεί προς το Άγιον Όρος, στο περιώνυμο Περιβόλι της Παναγίας, ποθώντας να ζήσει αυστηρή ασκητική ζωή.   

           Ο πρώτος σταθμός του, το έτος 1921, ήταν η περιοχή Κατουνάκια του Αγίου Όρους. Γνώρισε την αδελφότητα των Δανιηλαίων και έμεινε για ένα διάστημα στη Σκήτη τους, υπό την πνευματική καθοδήγηση του Γέροντος Δανιήλ Κατουνακιώτη του Σμυρναίου, που ήταν και ο ιδρυτής της Συνοδείας των Δανιηλαίων. Αποχώρησε με την ευχή του Γέροντος Δανιήλ, διότι επιθυ-μούσε την υπέρμετρη άσκηση, τον ησυχασμό και την απομόνωση, με σκοπό τη νοερά προσευχή.

Έναν χρόνο αφ’ ότου ήρθε στο Άγιον Όρος, την ημέρα της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, που γιορτάζεται στην κορυφή του όρους Άθω, στο ομώνυμο εκκλησάκι, γνώρισε τον μετέπειτα πιστό συνασκητή του, τον πατέρα Αρσένιο, που ήταν ήδη μεγαλόσχημος Μοναχός της Μονής Σταυρονικήτα.

Ψάχνοντας για αυστηρό και διακριτικό νηπτικό Γέροντα, που θα τον βοηθούσε να ανακαλύψει την ασκητική Χριστιανική ζωή, μετέβη με τον π. Αρσένιο στο Ιερό κελί του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στα Κατουνάκια, το έτος 1924, για να γίνουν υποτακτικοί σε δύο ηλικιωμένους Γέροντες, τον πατέρα Εφραίμ και Ιωσήφ, που ήταν κατά σάρκα αδέλφια.

Στις 31 Αυγούστου 1925 σε ηλικία 28 ετών έλαβε το μοναχικό σχήμα. Η κουρά του έγινε στη Βίγλα, στο σπήλαιο του Αγίου Αθανασίου, παίρνοντας το όνομα Ιωσήφ.

Στα μέσα του 1928 αποφάσισαν να μεταβούν σε πιο ορεινή και απομακρυσμένη περιοχή στην Σκήτη του Αγίου Βασιλείου.

 Έπειτα από δέκα περίπου χρόνια σκληρής πνευματικής άσκησης, νη-στείας και προσευχής με τον π. Αρσένιο, καθώς και με πολλές εμπειρίες της θείας Χάριτος, ο Μοναχός Ιωσήφ δέχτηκε να αναλάβει συνοδεία και να γίνει πνευματικός οδηγός, όποιων Μοναχών θα τον ακολουθούσαν.Τότε άρχισε τους μεγάλους ασκητικούς αγώνες. Άσκησε στο έπακρο τη νηστεία, την αγρυπνία και τη προσευχή. Κύριο έργο του αποτελούσε η νήψη, η τήρηση του νου. Συχνές και προσφιλείς πνευματικές καταστάσεις, για τον Γέροντα ήταν η αρπαγή του νου, η θεωρία και η θέα του ακτίστου Φωτός. Ο όσιος Γέροντας ήταν άνθρωπος της προσευχής. Είχε το χάρισμα της αδιάλειπτης νοεράς προσευχής, που  του δόθηκε από την Παναγία, όταν ήταν ακόμη δόκιμος μοναχός. Έγινε ο έμπειρος, διακριτικός και απλανής οδηγός στους δρόμους της πνευματικής ζωής. Ανένδοτος Μαχητής στον αόρατο πόλεμο. Ασυμβίβαστος Αγωνιστής της τη-ρησης των Ευαγγελικών εντολών.

Το 1938, μαζί με τον π. Αρσένιο μετακόμισαν στις απόκρημνες σπηλιές της Μικρής Αγίας Άννας.

Το 1951 μεταφέρθηκαν στη Νέα Σκήτη, στην καλύβη του Ευαγγε-λισμού της Θεοτόκου. Πρώτος υποτακτικός του ήταν ο Κύπριος Μοναχός Σωφρόνιος, ο οποίος κατά τη μεγαλόσχημη κουρά του πήρε το όνομα Ιωσήφ και διετέλεσε αργότερα Γέροντας της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου Αγίου Όρους, μέχρι και την κοίμησή του, την 1η Ιουλίου 2009.Επίσης, μέλος της συνοδείας ήταν ο πατήρ Εφραίμ, ο μετέπειτα Γέροντας Εφραίμ και Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Φιλοθέου Αγίου Όρους και νυν ιδρυτής άνω των 19 μοναστηριών στις Η.Π.Α. και στον Καναδά.

          Το 1953, η συνοδεία του μακαριστού Γέροντα Ιωσήφ εγκαταστάθηκε στη Νέα Σκήτη του Άθω, η οποία αποτέλεσε και τον τελευταίο σταθμό της επίγειας ζωής του. Ο Γέροντας έζησε σε μία περίοδο παρακμής του αγιορείτικου μοναχισμού και γενικότερα του ορθοδόξου μοναχισμού, ο οποίος είχε επηρεασθεί από τη κοινωνική δράση του Ρωμαιοκαθολικισμού και τον ευρω-παϊκό Διαφωτισμό. Εισήγαγε, με τον εμπειρικό τρόπο ζωής του, ξανά τη διδασκαλία του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά στον Αγιορείτικο Μοναχισμό. Η παρουσία του, ως γνησίου εκφραστή της νηπτικής Πατερικής παραδόσεως, δημιούργησε ρεύμα προσελεύσεως στο σύγχρονο Ορθόδοξο Μοναχισμό. Στον μακάριο Γέροντα Ιωσήφ τον Ησυχαστή ανάγεται σήμερα η πνευματική πατρό-τητα έξι Ιερών Μονών του Αγίου Όρους και πολλών άλλων εντός και εκτός Ελλάδας.

           Ο Γέροντας Ιωσήφ κοιμήθηκε στις 15 Αυγούστου του 1959, στη Νέα Σκήτη του Άθω, στην Ιερά καλύβη Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Η υγεία του κλονισμένη από τους υπεράνθρωπους αγώνες και την υπέρμετρη άσκηση, οδήγησε σε καρδιακή ανεπάρκεια. Έναν μήνα πριν την κοίμησή του, είχε πληροφορηθεί τον ακριβή χρόνο από την ίδια την Παναγία. Στις 14 Αυγούστου παρακολούθησε την ιερή αγρυπνία προς τιμήν της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, μετέλαβε τα Άχραντα Μυστήρια και μετά το τέλος της ακολουθίας άφησε την τελευταία του πνοή. Το σκήνωμά του βρίσκεται ενταφιασμένο σε εκκλησάκι στη Νέα Σκήτη Αγίου Όρους, κοντά στον Πύργο της Σκήτης. Τα λείψανά του φυλάσσονται στη Μονή Βατοπεδίου.

          Στις 9 Μαρτίου 2020, η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, με Πατριαρχική και Συνοδική Πράξη, προέβη στην αναγραφή του Γέροντος Ιωσήφ στο Αγιολόγιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Τον τιμάμε στις 16 Αυγούστου.-                         

                                     ΕΝΑΥΣΜΑΤΑ

v Η  α υ τ ο γ ν ω σ ί α   οδηγεί    στην  α υ τ ο μ ε μ ψ ί α   και   καταλήγει   στη   τ α π ε ί ν ω σ η.-

v Η α υ τ ο ε ξ ο υ θ έ ν ω σ η   αντικρούει  την  ε τ ε ρ ο ε ξ ο υ θ έ ν ω σ η.-

v Π ρ ο σ ε υ χ ή    με   τ α π ε ί ν ω σ η   συνεπάγεται    τ α π ε ί ν ω σ η    με   την   π ρ ο σ ε υ χ ή.-

v Η   κ α τ α φ υ γ ή  στη  Θ ε ϊ κ ή   β ο ή θ ε ι α   σηματοδοτεί   την   α π ο φ υ γ ή  της  α υ τ ο π ε- π ο ί θ η σ η ς  και   εξασφαλίζει  τη   τ α π ε ί ν ω σ η .-

ΦΙΛΟΚΑΛΙΚΑ  ΡΗΜΑΤΑ

Ø  Ο Θεός  δεν βλέπει  στο  πρόσωπο,  ούτε  στην  εξωτερική μόνο εμφάνιση των ηθών, ούτε στις κραυγές μας, αδελφοί, αλλά στη συντριμμένη και ταπεινωμένη καρδιά.                 

                                                                      ΟΣΙΟΣ  ΣΥΜΕΩΝ  Ν.  ΘΕΟΛΟΓΟΣ.

       Ευσυνείδητε  χριστιανέ,  πρόσεχε!   Και  το  μικρότερο παράπτωμά    σου  φαίνεται  επάνω 

      σου μεγάλο. Διότι οι λεκέδες είναι τόσο πιο εμφανείς όσο πιο καθαρό είναι το φόρεμα.

                                                    ΑΓΙΟΣ  ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ   ΘΕΟΛΟΓΟΣ.

Ø  Αν καλοταξιδεύεις,μην πεις μεγάλο λόγο προτού να δέσεις. Κοντά στο λιμάνι βούλιαξε καλοτάξιδο πλεούμενο και άλλοι σώθηκαν περνώντας μεγάλη τρικυμία. 

      Να μια ασφάλεια:  Μην περιγελάς τις τύχες των άλλων!

                                                    ΑΓΙΟΣ   ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ   ΘΕΟΛΟΓΟΣ