΄΄Ο ευεργετημένος πρέπει να θυμάται το καλό,
που του έκαναν,
ο ευεργέτης όμως καθόλου.΄΄
Αγιος
Γρηγόριος ο θεολόγος
Αγιος
Γρηγόριος ο θεολόγος
1.2 ΑΓΙΟΣ ΤΡΥΦΩΝΑΣ
Από το βιβλίο ΄΄ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ΄΄ Ελ. Α. Κλ.
Μέγας Βασίλειος
31.1 ΑΓΙΑ ΤΡΥΦΑΙΝΑ
Αυτόκλητη
Μάρτυρας Χριστού, θαρραλέα Ομολογήτρια
Θεού, θερμή κήρυκας Κυρίου, δριμεία κατήγορος ειδώλων η Τρύφαινα, προκαλεί το
μένος του ηγεμόνα.
Δέχεται βάναυσα και πολυποίκιλα μαρτύρια,
αλλά μαρτυρεί ακατάπαυστα τον Χριστό. Αντιμετωπίζει σθεναρά τους δημίους και λαμβάνει επάξια το μαρτυρικό άφθαρτο στεφάνι της αιώνιας δόξας του Θεού.-
Από το
βιβλίο ΄΄ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ΄΄ Ελ. Α. Κλ.
Τρεις πολύφωτοι
αστέρες. Τρεις πολύεδροι
αδάμαντες. Τρεις ανένδοτοι
αγωνιστές. Τρεις διαπρύσιοι κήρυκες.
Τρεις σοφοί, αλλά ταπεινοί. Τρεις γίγαντες του πνεύματος. Τρεις αληθινά
Μεγάλοι.
Συνδυάζουν τη σοφία
με τη πίστη, τον Ελληνισμό με την
Ορθοδοξία.
Είναι οι
αναμορφωτές της Οικουμένης, οι παντοτινά επίκαιροι.
Από το
βιβλίο ΄΄ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ΄΄ Ελ. Α. Κλ.
ΟΣΙΟΣ ΠΑΛΛΑΔΙΟΣ
Ελ.
Α. Κλ.
27.1 ΑΝΑΚΟΜΙΔΗ ΛΕΙΨΑΝΩΝ ΑΓ. ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
Ο πολύφωτος
ήλιος, ο επίγειος ΄Αγγελος, ο
επουράνιος άνθρωπος, ο ένθεος
κήρυκας μετανοίας, ο μελίρρυτος ποταμός σοφίας, ο δριμύς ελεγκτής της Βασίλισσας Ευδοξίας, ο ΄Αγιος Ιωάννης, καταδικάζεται σε εξορία. Εκεί
αφήνει την τελευταία του πνοή και ενταφιάζεται στα Κόμανα της Καππαδοκίας.
Αργότερα η ανακομιδή των λειψάνων του στην Κωνσταντινούπολη τον επαναφέρει στον θρόνο του και ευαρεστούμενος δρα θαυματουργικά.-
Από το
βιβλίο ΄΄ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ΄΄ Ελ. Α. Κλ.
26.1 ΑΓΙΟΣ ΞΕΝΟΦΩΝ
Πλούτος υλικός και πλούτος ψυχικός. Μια συνδυαστική δυάδα ευποιϊας. Πολύπλευρη φιλανθρωπική δράση ασκεί σύσσωμη και σύμψυχη η οικογένεια του Ξενοφώντα, αλλά και η λαίλαπα της θλίψης τους συνταράσσει, χωρίς να τους συνθλίβει.
Τα δυό παιδιά αναχωρούν για σπουδές στην Κωνσταντινούπολη και ναυαγούν. Οι γονείς τα αναζητούν εναγώνια. Τα συναντούν Μοναχούς στους Θεοβάδιστους Τόπους. Συναριθμούνται στην αγγελική πολιτεία και οι γονείς.
Ξενοφών
και Μαρία, Αρκάδιος και Ιωάννης. Μια
αγία οικογένεια με αγγελική υποψηφιότητα
και άκρα Θεϊκή ευαρέσκεια, αφού και θαυματουργούν.-
Από το
βιβλίο ΄΄ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ΄΄ Ελ. Α. Κλ.
25.1 ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ο Θεολόγος.
Από το
βιβλίο ΄΄ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ΄΄ Ελ. Α. Κλ.
ΑΓΙΟΣ ΜΑΞΙΜΟΣ ο Ομολογητής
21.1 ΑΓΙΟΣ ΜΑΞΙΜΟΣ ο Ομολογητής.
Η πίστη πιστοποιείται από την
ομολογία. Η ομολογία του πιστού επιβραβεύεται με την ομολογία Χριστού.
Ο
Άγιος Μάξιμος
αναδεικνύεται Ομολογητής
φερώνυμα, γιατί με αδιάσειστα επιχειρήματα κατατροπώνει τους αιρετικούς. Παράσημα του αγώνα η αποκοπή της γλώσσας και του δεξιού
χεριού, η εξορία στον
Πόντο. Η γλώσσα θαυματουργικά
αποκαθίσταται και δρα κηρυκτικά.
Αναπαύεται ειρηνικά ο ανυποχώρητος αγωνιστής, ο θαρραλέος Ομολογητής, ο Άγιος Μάξιμος.-
Από το
βιβλίο ΄΄ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ΄΄ Ελ. Α. Κλ.
΄΄Η μετάνοια είναι το πλοίο.
Ο θείος φόβος οι κωπηλάτες.
Και η αγάπη είναι το Θεϊκό λιμάνι.-΄΄
Αγίου Ισαάκ του
Σύρου
20.1 Ο ΜΕΓΑΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ
Από το
βιβλίο ΄΄ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ΄΄ Ελ. Α. Κλ.
19.1 ΟΣΙΟΣ ΜΑΚΑΡΙΟΣ ο Αιγύπτιος.
Η
άσκηση έκφραση ορθόδοξης
πνευματικότητας και χρέος καθολικό.
Ο
Όσιος Μακάριος βιώνει την άσκηση στη κοινωνία της ερήμου.
Μόνος με
μόνο τον Θεό γνωρίζει
τον εαυτό του, αναγνωρίζει τον
αδελφό του και
λαμβάνει γνώση Θεού.
Είναι
διάσημος και φέρεται
ως άσημος. Μάχεται ανένδοτα και νικάει
περίτρανα. Η ανθρώπινη
αγωνιστικότητα και η Θεϊκή Χάρη
επικρατούν.
Ο
Θεός ενεργεί διά
του Οσίου και νεκροί ανασταίνονται και
δοξάζεται.-
Από το
βιβλίο ΄΄ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ΄΄ Ελ. Α. Κλ.
Μ. Αθανάσιος
18.1 ΜΕΓΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
Από το βιβλίο ΄΄ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ΄΄ Ελ. Α. Κλ.
17.1 Ο ΜΕΓΑΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ.
Ο
δρόμος προς την
τελειότητα περνάει από την απάρνηση του πλούτου καί της δόξας και του
ιδίου θελήματος.
Αυτό
υλοποιεί ο Μέγας
Αντώνιος, αφού πληγώνεται
από τα βέλη της αγάπης του Θεού
της Αγάπης.
Στο βάθος της ερήμου ανέρχεται στο
ύψος της
αγιότητας, αφού κατέρχεται στο βάθος του εαυτού του, βιώνει
τη μηδαμινότητά του και ταπεινώνεται, ενώ ταυτόχρονα υψώνεται
από τον Θεό
και τους ανθρώπους.
Αγώνας και Θεία Χάρη συνεργάζονται και 105 χρονών εισέρχεται τροπαιοφόρος στη χώρα την αείφωτη.-
Από το βιβλίο ΄΄ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ΄΄ Ελ. Α. Κλ.
ΚΥΡ. ΙΒ΄ ΛΟΥΚΑ. ( Λουκ. ιζ΄, 12 – 19 ) ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗ.
«Και έπεσεν επί πρόσωπον παρά τους πόδας
αυτού ευχαριστών αυτώ. » (Λουκ. ιζ΄, 16) Δέκα
οι λεπροί, της Ευαγγελικής περικοπής, που δέχτηκαν την αγαπητική εκδήλωση ίασης του Ιησού.
Ένας,
αλλοεθνήςΣαμαρείτης, επιστρέφει υγιής πλέον,να υποβάλλει τις ένθερμες
ευχαριστίες του στον Ευεργέτη Του.Οι εννέα δηλώνουν αγνώμονες και πράττουν αχάριστα.
Για
όλες τις εμφανείς και αφανείς δωρεές Του ποία η στάση μας ; Πόσες
ευχαριστηριακές δοξολογίες και ικεσίες αναπέμπομε ; Δυστυχώς, η υλιστική απληστία μας, η υπέρμετρη
φιλαυτία μας, υποβιβάζει τη φιλοθεϊα και μηδενίζει την ευχαριστία. Η αγνωμοσύνη
κυριαρχεί. Η άρνηση εδραιώνεται. Η βλασφημία εκτοξεύεται προκλητικά.Η αχαριστία
επικρατεί αναλογικά και στους συνανθρώπους.
Η
ευχαριστία και δοξολογία προς τον Θεό είναι αναγκαία χρεωστική κίνηση, η οποία
μας οικειοποιεί με τον Δωρεοδότη Κύριο.
«Η
ευχαριστία εκείνω μεν (τω Θεώ) ουδεν προστίθησιν, ημάς δε οικειοτέρους αυτώ
κατασκευάζει.», τονίζει ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.
«εν παντί ευχαριστείτε..»(Α΄Θεσσαλονικείς ε΄, 18) και τον Θεό και τους συνανθρώπους, προτρέπει ο Απόστολος Παύλος.-
Από το βιβλίο ΖΩΗΦΟΡΑ ΡΗΜΑΤΑ Ελ. Α. Κλ.
Αγιος
Νικόδημος ο Αγιορείτης
15.1 ΟΣΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ο Θηβαίος.
Ο
πόθος του Θεού οδηγεί
στον πόθο της ερήμου. Εκεί
κατευθύνεται ο Παύλος και
ζει την ερημία των παθών, αφού βιώνει
την αυτογνωσία και
τερματίζει στη Θεογνωσία.
Η ανερχόμενη αγάπη του συναντά
την κατερχόμενη αγάπη Του και αντανακλάται οριζόντια. Η δημιουργία σύμπασα
δέκτης της αγάπης.
113 χρονών εκδημεί ειρηνικά στον Λατρευτό του Νυμφίο.-
Ελ.
Α. Κλ.
15.1 ΟΣ. ΙΩΑΝΝΗΣ ο Καλυβίτης.
Ιησούς, ο Αιώνιος Κατακτητής! Ιησούς, ο
Μεγάλος Πυρπολητής! Ιησούς, ο Μπουρλοτιέρης των ψυχών! Εκατοντάδες καρδιές
συντονίζουν τους παλμούς τους με Εκείνον. Μυριάδες ανθρώπινες υπάρξεις δέχονται
το προσκλητήριο μήνυμα στ' ακρογιάλι της ΄΄Γαλιλαίας΄΄ τους. Αναρίθμητοι οι πιστοί
ακόλουθοι του Ιησού. Ποικιλόμορφοι και ιδιόμορφοι κοσμούν το πολύφωτο στερέωμα
της Εκκλησίας. Στη δράση και στην αφάνεια, στο κήρυγμα και στη σιωπή, γίνονται
Μάρτυρες Χριστού, πρακτικοί μεταφραστές του Ευαγγελίου, φλογεροί εραστές του
Θείου Διδασκάλου.
Μία μορφή, συνηρπασμένη από το Θείο
έρωτα, είναι και ο Όσιος Ιωάννης ο Καλυβίτης.
Η Κωνσταντινούπολη είναι η πατρίδα
του. Ευτρόπιος συγκλητικός και Θεοδώρα,
οι γονείς του. Τον ανατρέφουν πλούσια, αλλά χριστιανικά. Είναι 12 ετών, όταν ο Κύριος χτυπά την
πόρτα της καρδιάς του. Η συνάντησή του με ένα ζηλωτή Μοναχό, της Μονής
Ακοιμήτων, ανάβει πυρκαϊά στα στήθη του. Το μοναδικό ιδεώδες ποθεί να βιώσει.
Να αφιερωθεί ολοκληρωτικά στον Κύριο επιθυμεί. Και ικετεύει τον Μοναχό να τον
πάρει μαζί του, επιστρέφοντας από τα Ιεροσόλυμα.
Οι γονείς καμαρώνουν το ενάρετο παιδί
τους. Δώρο τους πολύτιμο, ένα ολόχρυσο χειρόγραφο Ευαγγέλιο, στον Ιωάννη. Αλλά
ο Ιωάννης θέτει πάνω από τη στοργή των γονέων του την αγάπη στον Θεό. Γι’ αυτό
και η απόφασή του είναι αμετάκλητη.
Ο Μοναχός επιστρέφει και τον συναντά.
Ετοιμάζεται και φεύγουν κρυφά. Οι γονείς θρηνούν το χαμό του. Τον
αναζητούν επίμονα, αλλά μάταια. Μετά τρεις μέρες το πλοίο φθάνει στο Μοναστήρι.
Ζητεί να γίνει Μοναχός. Το νεαρό της
ηλικίας του καθιστά δύσπιστο τον έμπειρο Γέροντα. Οι θερμές παρακλήσεις όμως
και ο ένθεος ζήλος του Ιωάννη εχεγγυούν
και αφοπλίζουν τον Ηγούμενο. Η είσοδός του γίνεται αποδεκτή. Ο Ιωάννης κείρεται Μοναχός.
Επί έξι χρόνια γιγαντομαχεί. Επιδίδεται
σε αυστηρές νηστείες, σε αδιάλειπτες προσευχές, σε αγρυπνίες και εξουθενώσεις.
Εργάζεται διαρκώς. Υπακούει αναντίρρητα. Υπομένει ταπεινά. Αγωνίζεται
ακατάπαυστα. Αλλά, ο μισόκαλος διάβολος φθονεί την πρόοδό του και του ενσπείρει
λογισμούς ενθυμήσεως των γονέων του. Η καρδιά του φλογίζεται. Το κορμί του
λυώνει. Ο Ηγούμενος, με βαθειά λύπη, του επιτρέπει να επισκεφθεί τους γονείς
του. Φεύγει, αλλά με τη σθεναρή απόφαση να μην αποκαλυφθεί. Ικετευτικές κραυγές
στέλνει στο Κύριο για συμπαράσταση. Βρίσκεται, ήδη, μπροστά στο αρχοντόσπιτο
του πατέρα του. Η τελική μάχη αρχίζει.
Ένας ρακένδυτος, σκελετωμένος ζητιάνος, ζητεί καλύβα στο κήπο του άρχοντα Ευτροπίου. Η δίψα του προκαλεί
τον οίκτο και γίνεται δεκτό το αίτημά του. Η
καλύβα γίνεται η έπαλξη, που κονταροχτυπιέται ο Ιωάννης με το διάβολο, επί τρία
χρόνια. Παραμένει άγνωστος, άγριος ζητιάνος, στα μάτια της μητέρας του.
Ο Κύριος βλέπει τον αγώνα του και
προαναγγέλλει την αναχώρησή του για τον Ουρανό. Τώρα μπορεί ν' αποκαλυφθεί στους
γονείς του. Το Ευαγγέλιο, δώρο δικό τους, πιστοποιεί τη ταυτότητά του. Οι γονείς,
άναυδοι, αντικρίζουν το χαμένο, λατρευτό παιδί τους. Χαίρονται, που το
βρίσκουν. Θρηνούν, που το χάνουν. Στις 15 Ιανουαρίου παραδίδει τη ψυχή του,
πάλλευκη, στον Κύριο, για να λάβει το στεφάνι της νίκης.
Το σώμα του, ντυμένο με τα ασκητικά
ρούχα, κατ' επιθυμία του, θάπτεται με θρήνους και ευλάβεια στο
πεδίο της μάχης, στη καλύβα, ενώ την ίδια ώρα θαυματουργεί.
Τιμούν, πανηγυρικά, τη μνήμη του, στο
φερώνυμο γραφικό Μοναστήρι Ψαχνών της
Εύβοιας.-